Timer til Springsteen: Vejret er med os igen, og der er rygter om en koncert i Parken i maj 2013!

Standard

Endelig, endelig blev det lørdag d. 07/07/12. Springsteens Roskilde-debut, efter en menneskealder i musikbranchen.

Jeg har hørt spekulationer om, hvorvidt Springsteen spiller festivaler, i de lande hvor han måske ikke kan fylde et stadion. Han har trods alt været i DK en del siden 2003, og med de mindre koncerter i Herning, er forventningerne til fremmøde måske også blevet mindre. Men der går altså et rygte om, at der er planlagt en koncert i Parken i maj 2013. Det er altså gode nyheder! Wow. Selvfølgelig kan det først annonceres, hvis det er sandt, når Roskilde Festival 2012 er overstået. De har betalt kassen for Springsteen (hørte jeg 11.5 millioner kroner?), og skal selvfølgelig trække alt den publicity de kan på den konto. Bagefter en veloverstået og meget omtalt Springsteen-Roskilde-koncert bliver det formodentlig også kun lettere at udsælge Parken.

Skide fede nyheder, B.T.!

For et par dage siden beskrev jeg, at vejrprognoser kan variere fra kilde til kilde, fordi det er hvordan de behandler målingerne, der afgør resultaterne. De samme målinger kan give forskellige vejrudsigter, og det gør de også gang på gang. Lige nu ser prognosen fra min foretrukne kilde, Meteorologisk Institut Norge, sådan ud for resten af festivalen:

Hvis det holder stik er vi ovre det værste. Smatten kan vi næppe gøre noget ved, men man kan lidt bedre holde hovedet højt, hvis det ikke siler ned.

Apropos computerkraft, simuleringer og prognoser, så har siden Setlist.fm en funktion, hvor man på baggrund af de spillede koncerter på en turné, kan få en gennemsnitssetliste. Springsteen har spillet 40 koncerter på Wrecking Ball Tour indtil videre, og på baggrund af dem får man denne setliste:

Gennemsnitssetliste for Bruce Springsteen's Wrecking Ball Tour 2012

Gennemsnitssetliste for Bruce Springsteen’s Wrecking Ball Tour 2012

Nu vil jeg finde gummistøvlerne og jernviljen frem, og vende tilbage til Roskilde Festival 2012.

Velkommen, Bruce!

2 responses »

  1. Kommet hjem til min dreng lørdag d. 7.juli, kl. 3 om natten – han forventer at høre store ting i morgen, da jeg jo fik fortalt ham i mobilen, at jeg stod inderst ved midten i yderpitten… Men, men, men – jeg er simpelthen i så dårligt humør og jeg ved ikke rigtigt hvorfor.. Bruce og bandet var jo hele tiden til stede og “på”, “My city of ruins” var smukt arrangeret, vi fik – som jeg havde regnet med, “E Street Shuffle” – så det swingede – i samspil med “Roots” – “The River” var smuk (Bruce kan faktisk ramme de høje toner rent) og flere andre sange (fra det nye album) var også rigtig fine. Hvorfor kan jeg så stå med en stærk følelse af, at han taler/synger lidt “ned” til os – at han finder laveste fællesnævner? Hvorfor får jeg en stærk oplevelse af at han dybest set ikke har lyst til at udfordre os noget mere rent sangmæssigt? Der var så relativt få af de sange, som vi er så mange, der har efterlyst i forskellige fora!
    Jeg tænker ikke så klart lige nu – det var en udfordring at komme hjem med det offentlige efter koncerten – men jeg griber mig i at være blevet irriteret over alt det “lir” med publikum, som så tydeligt trækker kræfter ud af manden: der blev løbet utroligt meget frem og tilbage, der blev rystet så mange hænder, han skulle helt ned bagerst i pitten og være “publikum” (under “Waiting for a sunny day”) og han “elsker” os så meget. Der skulle også danses med en publikummer på scenen Det er ikke særligt udfordrende eller overraskende, når man har set det så mange gange før, det tager (vigtig) tid og det tager på kræfterne!
    Han kommer lige fra 2 “creme-de-la-creme”-koncerter i Paris og netop med “The River” viste han i Roskilde, at han sagtens kan få os (også nye gæster) med helt ind under huden – når han fortolker en af sine sange smukt/ærligt/på en ny måde, så er vi med ham – hele vejen!
    Det kan være, at jeg allerede nu lider af “post-bruce-blues” – men jeg har ham nu mistænkt for at forlade Paris for at flyve nordpå til Danmark alt imens han tænker: hvordan får vi bedst “hygget” os sammen….
    Jeg har nu fået stor lyst til at se Bruce andre steder i verden, hvor han er i bedre samklang med sit publikum og har større respekt for dem!
    Dette må være min sidste kommentar på disse sider – kan du opmuntre mig, Michael, ved at have set/hørt noget, som jeg ikke opdagede ved koncerten, så skriv endelig en kommentar

    Like

  2. Jeg tror jeg elskede koncerten for det samme som du var utilfreds med. Det med at tale ned, tror jeg jeg opfattede som “tale til alle”. Jeg synes ikke det var leflen, at spille alle de nye numre, som langt de fleste ikke kendte. Havde han trukket Hungry Heart, Thunder Road, Tougher Than The Rest, og I’m On Fire, så havde det mindet om leflen, men han havde stadig været undskyldt på en festival (i mine øjne), for at levere det de fleste ville høre.

    Det var jo en masseoplevelse, og det jeg synes fungerede dårligst, var de intime øjeblikke. Det er svært at gøre fællessang smukt (i en rent æstetisk og harmonisk forstand), og det er lettere at gå efter den lykkelige følelse der findes i at forsvinde i musik, vinkende hænder, skrålende omkvæd, og måbende begejstring og respekt, som fandtes i Twist & Shout, Born To Run, Dancing In The Dark, osv.

    Nu er det jo heldigvis kun én Springsteen-koncert på en lang turné, så hvis du har mulighed for at se ham et andet sted, forstår jeg dig fuldt ud. Jeg har selv kigget på Helsinki som en mulighed, selv om det næppe bliver mere intimt der.

    Tak for kommentaren, der har givet noget at tænke over inden jeg selv skrev min anmeldelse.

    kh
    Michael

    Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

