Potter-feber

Standard

Jeg har netop genset Harry Potter & The Sorcerer’s Stone. Jeg så den da den kom frem, og det er jo altså 10 år siden. Dengang tænkte jeg vist, at det var et pudsigt indslag, og må have følt, at jeg faldt uden for målgruppen – altså de mange unge på tværs af alder, som slugte bøgerne. Men den første film må have været okay, for jeg prøvede kræfter med 2’eren da den kom. Dén holdt jeg kun til 15 minutter af. Ligesom Pirates of the Caribbean, irriterede den mig, ved at være så udpræget en børnefilm. Bevares, eventyrfilm er vel først børnefilm, og så dernæst for resten af generationerne, men den slog mig altså alligevel som alt, alt for tynd. Og det var så det. Mit Harry Potter-bekendtskab stoppede der, før feberen nogensinde fik fat i mig.

Nu er det så dagene, hvor serien afsluttes med 8’ende film i rækken. Min ven kom hjem fra London, og berettede om massive køer af udklædte teenagere foran biograferne og deres røde løbere, i dagene op til premieren på den sidste film. Fint nok, men også Information har haft helsider med anmeldelser og reportager om fænomenet. I går var der så en dobbeltsidet artikel, om en anmelder der havde givet sig i lag med alle filmene – for første gang. Dommen var positiv. Det bliver lidt vel langtrukkent undervejs, sådan er det med en skurk der får lov at slippe med livet i behold i mindst 7 film, men en positiv dom trods alt.

Jeg anskaffede mig derfor filmene, som også min kæreste er stået af på undervejs. Hun er vist nået til 5. film, men er ikke helt sikker. Min plan var derfor, på denne skønne feriedag, at få set et par stykker, så vi snart kan mødes, og få os et par sengedage/aftener med Potter-feber. Det virkede nu mere som et offer end noget andet, da jeg beregnede den tid der ville skulle ofres på projektet, og især på de første af filmene, som jeg var sikker på var de ringeste i serien. Nu har jeg så netop set den første film, og jeg må sige den er mere charmerende end jeg havde turdet håbe på. Jeg synes ikke at den er spændende, men charmerende vil jeg gerne give den. Det er vist 4/6, og så ligger den endda højt, synes jeg. Men effekterne, historien, og de små grin undervejs giver mig lige nøjagtig lyst til mere. Kom så an, Tarvelige Toer.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

