Stadig feber

Standard

Det blev allerede i går aftes, at jeg så den anden film i Potter-serien. Det er et godt tegn, at jeg orkede 161 minutter mere om troldmænd og hekse på samme dag.

Toeren adskiller sig lidt fra 1’eren, ved slet ikke at beskæftige sig med de points som der tildeles med rund hånd i 1’eren, og hvis akkumulering var rammen om Potter og Co.’s succes i 1’eren. Her blev de belønnet for deres snarrådighed, deres frækhed, og deres mod, og blev på den baggrund “vinderne” i 1’eren. Nu er det så bog 2 der har fundet vej til lærredet, sikkert gennem en kærlig behandling fra adskillige hænder og instruktøren selv, Christopher Columbus. Han er forøvrigt gået i glemmebogen i en årrække, og dukkede så op sidste år med The Lightning Thief, som jeg ikke har set.

Jeg spekulerer på, om det blev for trivielt med disse points, der markerer hver gang ungerne har gjort noget bemærkelsesværdigt. Jeg er enig i, at det ville være kedeligt at se de tre kumpaner vinde points igen og igen i disse mange film. Alligevel synes jeg det er mærkeligt, at fjerne et bærende element fra 1’eren, som jo forstås som et grundvilkår på skolen. Min kæreste bemærkede, at det kunne hænge sammen med, at skolen er ude af kontrol i 2’eren. Sat på den anden ende. Nuvel, den vil jeg godt købe. I så fald vil pointsystemet vel være tilbage i 3’eren.

Filmen i sig selv er fint skruet sammen. Den bliver lidt mere uhyggelig end 1’eren, og det lover godt for den overordnede spændingskurve, synes jeg. I det hele taget var historien fint skruet sammen, og det synes jeg er vigtigt, når man kan forudse masser af seere, som jeg, der ikke har læst bøgerne. Der er en del referencer til The Phantom Menace, især det forhadte drag race i den film, som her genskabes i nogen grad i et hektisk kosteløb rundt om, indeni og tværs gennem stadion. Så er der den lille “hus-alf”, som er så Gollum-agtig som nogen figur jeg har set endnu, helt ned til hans list med omvendt psykologi, hulken og selvpineri. Pyt med drag-racet, der vel i begge film blot er et forsøg på at remediere en biljagt til noget mere eventyrligt, men den der Gollum-figur er altså tyvstjålet. Gad vide om den dukker op igen senere i serien.

Mine erindringer om en usnuppelig børnefilm blev gjort til skamme. Faktisk var især indledningen af filmen underholdende. Gensynet med både fosterfamilien og de unge helte fra skolen var hyggeligt. Den tredje film markerer efter sigende et stilskifte, med en ny instruktør, en ny rektor og en ny retning. Det skal blive spændende at se.

Harry og Den Lille Fugl

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

