Kristian Leth og Raske Penge udgiver album og EP – en lille fest for dansk musik, i al ubeskedenhed

Standard

Et besøg på Gaffa.dk gjorde mig opmærksom på at to nye danske udgivelser venter på os nu: i iTunes, på Spotify, og måske i en pladebutik.

Raske Penges EP er længe ventet. Hans seneste singleudspil, nummeret Intelligent, som også er på EP’en, er set af 700.000 på YouTube. Sjovt nok, er der ikke en eneste kommentar til anmeldelsen på Gaffa. Hallo! Et dansk nummer, i genren dancehall (!), får 700.000 views, men selve udgivelsen kaster nærmest ingen opmærksomhed af sig. Eller hvad?

Kommentarer er måske overvurderede. Kristian Leths album har, nu hvor jeg skriver dette, fået 39 kommentarer – alle handler om hans person, hans cover, og om brugere på Gaffa. Hvor useriøst. Men sådan er dansken, måske?

Jeg lytter netop nu på Spotify, før jeg slår til på iTunes, eller måske på Nørrebro i en vinylbutik. Dansk vinyl er ikke til at modstå. Jeg kan i hvert fald ikke, når der en sjælden gang kommer en dansksproget rockplade, må jeg have den.

En ting er sikkert ved første gennemlytning: Raske Penge er fræk og charmerende, legende og sjov. Det er cirka alt det Kristian Leth ikke er. Men jeg lytter alligevel, for der er stadig så meget andet man kan være. Én ting undrer mig dog, og det er teksterne. De er meget lidt skæve, og meget gymnasiealder/Det Elektriske Barometer-agtige, ved første gennemlytning vel at mærke.

Lyt selv – Kristian Leths album hedder Hjemad, Raske Penges EP hedder Original – eller læs Klaus Lynggaards udmærkede anmeldelse af Leth her: Anmeldelse på Information.dk

Dansksproget rock, rap, reggae og syre længe leve!

2 responses »

  1. Jeg når med linket til artiklen “Staten kræver evidensbaserede forældre”, muligvis er det en kritik af Leths fædrende ophav, men der står ikke noget om pladen…

    Like

    • Det er hermed rettet – tak for nærsynet!

      Det overrasker mig faktisk, at ingen nævner Jørgen Leth. I min verden er han ingen skændsel, tværtimod, og Kristian leverer forbilledlig musikjournalistik i DR P6 Album. De negative kommentarer refererer til DR Liga, som jeg som ikke licens-bærende ikke kender til.

      Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

