Stiftens anmeldelse af D-A-D på Northside Festival

Standard

Jeg havde billet til Northside Festival i år, men kom først hjem fra ferie fredag aften (i København), og min festival i Aarhus begyndte derfor først lørdag. Det var en gratisbillet, så tabet føltes dog ikke så stort. Jeg kom ikke afsted til D-A-D i Ungdomshuset, fordi jeg ikke gad gå alene. Kom ikke ind på plænen i Tivoli fordi jeg var på ferie. Og nu missede jeg så D-A-D for tredje gang på en måned, fordi jeg kom hjem fra ferie oven i deres optræden. At dømme efter Stiftens anmeldelse gik jeg ikke glip af andet, end endnu en demonstration af hvordan D-A-D er i færd med en lang, ublid rejse fra tronen af dansk rock mod dens flade bakker og klitter, hvor Lars Lilholt, Poul Krebs og andet skidt holder til. Synd.

Anmeldelsen pointerer hvordan D-A-D faldt uden for profilen på Northside, og trak festivalen i en mere Grøn Koncert-retning end godt er. Jeg synes nu, at der var temmelig meget Grøn Koncert over Northside Festival, på den måde, at musikken var meget i baggrunden. Min kammerat havde hentet festivalens app, hvor man kunne tilrettelægge sit eget program, altså det man ville se og høre. Men på festivalen var det ganske enkelt umuligt at overse hvem der spillede. Fra de fleste steder var der udsigt til begge scener, omend måske ikke den bedste lydoplevelse. Især det sidste gjorde det meget Grøn Koncert-agtigt. Her var det endda en tand ringere, fordi der kun var højttalertårne på selve scenebyggeriet, men ikke på pladsen. Det gav en oplevelse af, at koncerten foregik på scenen og nede foran, mens den på 50% af selve koncertpladsen blev til baggrundsmusik hvor folk hyggede sig og snakkede. Det var helt okay, det var hyggeligt, men det gjorde oplevelsen af bl.a. Suspekt og Malk de Koijn ret kedelige, fordi folk ikke var med. Man havde oplevelsen af, at optrædenen foregik langt væk, og man selv var seer og tilskuer mere end publikum og medvirkende, hvis den forklaring ellers giver mening.

Politikens anmeldelse af D-A-D er næsten identisk med Stiftens – og giver også 2 stjerner ud af seks.

Det var også en utrolig ung festival, rent publikumsmæssigt. Meget unge, attraktive mennesker. Det var selvfølgelig dejligt at se på, og festligt, men det fik mig til at tænke over hvorfor det egentlig hang sådan sammen. Og anmeldelsen kommer jo her ind på, hvorfor D-A-D virkede malplacerede. Jeg tror netop, at festivalens profil rammer forbi de fleste voksne koncertgængere. Med en billetpris på 1400 kr. skal der altså en del flere fuldtræffere til for at trække 30+ i cirkus, og lidt mindre af det aktuelle fra P3. Men festivalen klarer sig jo fint med 12.000 gæster, og jeg synes personligt, at det er glædeligt med en profil der ikke ligner de mange byfester og endags-events som præger sommerlandskabet.

Tillykke Northside Festival. Det var udemærket. I hvert fald på en gratisbillet.

UPDATE: Thomas Treo fra Ekstra Bladet synes nu de var ret gode, de gamle mennesker i D-A-D. Der var rent faktisk Fut i Fejemøget mens de spillede, efter hans mening og med hans ord.

8 responses »

• Du har ikke uret. Det bør man, og det kan man, men i disse “hurtigt-online = good-enough-for-jazz”-tider er en anmeldelse et par soundbytes, noget irrelevant af historisk karakter (“bandet var engang…”, “bandet der engang…”), og så netop: højdepunkter fra setlisten.

Jeg har rost et par anmeldelser på det sidste, af Klaus Lynggaard og fra Rockville, men de hører netop til undtagelsen.

Var du selv på Northside i denne omgang?

Like

• Nix. Jeg holder festival-frit år. Jeg synes egentlig at Northside er et fedt initiativ og er lettere forundret over, at gennemsnitsalderen hos publikum netop ikke er højere. Her kan det jo – i modsætning til Roskilde – lade sig gøre at skeje ud uden at man skal overnatte i et 40 grader varmt Iglotelt – noget der må appellere til den mere modne festivalgænger. Personligt elsker jeg at være en del af hele den stemning og spontane galskab, der gerne skulle være en festival og det har så sket ved deltagelse på Roskilde de sidste 18 år. Mit aktuelle problem med den kolos (og for den sags skyld årets Northside) er, at jeg simpelthen ikke kan finde nok i programmet, som jeg gider bruge min tid på. Måske handler det om, at man er blevet en gammel sur mand, eller også skyldes det bare en genrespecialisering (tror jeg kan finde to rendyrkede psykedeliske indslag blandt festivalens ca. 200 navne). Uagtet skal der bare lidt mere ambition og profilering til, før jeg gider spendere flere tusinde kroner og en håndfuld feriedage disse steder. Jeg er dog sikkert klar igen næste år…

Like

• Jeg er rørende enig mht Roskildeprogrammet i år. Og det piner mig lidt, for det er jo nærmest en nationalsport at kritisere programmet på landets største og længste festivalsucces. Men I år ER det for galt, haha.

Jeg var egentlig ude efter en lørdagsbillet tilbage i april, men fra jeg var inde og tjekke prisen (920,-) til jeg besluttede mig blev de udsolgt. Fordelene ved en endagsbillet er 3: du slipper for teltet, du slipper for at bruge tonsvis af penge i 4 dage, du kommer til at se en suveræn Springsteen-koncert.

For nylig var jeg ude i overvejelser om at være hjælper, og havde fået et job som projektvagt. Desværre kræver det fra i år 32 timer (!) at veksle sin frivillige indsats til en Roskilde-billet, herunder mindst en nattevagt og aftenvagt under selve festivalsprogrammet. Hvem fa– gider det? Men jeg var altså på udkig, og granskede spilleplanen grundigt. Der var ét band jeg var nogenlunde interesseret i torsdag (The Cure), ingen bands hele fredag (!!!), 3 bands lørdag (som selvfølgelig var lagt samtidigt, for at mindske trængslen ved koncerterne – idiotisk (i bedste fald bare frækt), nemlig Springsteen, Bon Iver og Jonathan Johansson. Søndag er der kun Björk, og det synes jeg faktisk ikke er nogen særlig velvalgt afslutning på festivalen. For 2 år siden var det Prince, og det var en fest. Det bliver det her sgu ikke. Hun er vant til operahuse og kirker, for helvede. Jeg vil gerne se hende (igen-igen), men en orangekoncert til med hende er ikke noget must for mig.

Det er et virkeligt ringe program, Roskilde. Jeg er helt enig i dine kommentarer om Northsides muligheder som byfestival, og hvordan det så betyder mindre med prisen fordi komforten netop bliver højere. Havde de en tredje scene (du læste det her først) med traditionelle rockbands ville det trække det traditionelle festivalpublikum (som de sikkert primært ville stjæle fra Skanderborg Festival). En tredje scene med en synth-dag, en pop-dag, og en rock-rock-dag, ville være et sikkert kort.

Like

1. Og da jeg kan fornemme, at vi faktisk har en rimelig forskellig smag, men er lige musikglade, bekræfter det bare mine anklager. Prøv at tjekke et program som det på den spanske Primavera-festival: http://sanmiguelprimaverasound.es/artistas

Når jeg bliver konfronteret med den slags, så tænker jeg altså, at Roskilde skal overveje og hyre nogle lidt mere visionære bookere. Mig bekendt er gennemsnitsalderen på den festval faldet med en 4-5 år i løbet af de sidste par gange. Det er selvfølgelig ikke forfærdeligt, men i perspektiv af en mere dybfølt og interesseret musikkultur og ikke bare en fadølsfest, så synes jeg faktisk, det er lidt trist, at man ikke kan holde på et mere modent publikum.

Min påstand er den, at hvis man havde større fokus på at dække forskellige genrer og lavede specialarrangementer med eftertragtede kunstnere (det være sig triple Mike Patton-koncert, ditto Suede eller fire-akters Elvis Costello), så havde man også hånden om +30-publikummet. I et økonomisk perspektiv er det jo faktisk også de gæster, der smider kassen på festivalen. 19-årige Carsten går jo ikke hen og køber en kuffert fadbamser og en flæskestegssandwich hos Meyer, han går ud på camping og koger dåseravioli og drikker knallertbenzin.

Jeg er klart på, at Roskilde er en mastodont, hvor helt unge mennesker får deres første store musikoplevelser, men man kunne også have ambitionen om, at den med sine mange år på bagen vedblev at være et besøg værd for musikelskere i alle aldre. Hvis man vil have udelt succes med et meget ungt publikum, så skal man jo alligevel ramme en scene á la den, der findes på Distortion – altså et helt specifikt koncept med den dansede fest i centrum.

Hvad angår Northside, håber jeg, de næste år tænker endnu mere ud af boksen og dér etablerer sig, som noget der hverken er Skanderborg eller Roskilde – det ville være en præstation. København-residerende rejser trods alt til 8000 for at deltage, det er vist sjældent, det sker på Skanderborg – eller er det bare min påstand?

Like

2. Mht. Northside har jeg været imponeret over det massive reklamefremstød i København, både i år og sidste år. De vil det sgu. Personligt vil jeg aldrig (7-9-13) tage til Herning for en koncert, og kun til nøds til Horsens. Men faciliteterne i Aarhus var helt i orden, og hvis man har råd til et byhotel kan det være en rigtig fed oplevelse. Jeg er også spændt på hvad de vælger til næste år. Deres model med ikke at sælge endagsbilletter i år, til en 3-dages festival, synes jeg for eksempel var modig men helt rigtig. Det samme med ikke at vise fodbold. De gør noget for at skabe en profil som en festival, og ikke som en medløber i rækken af Grøn Koncert og alle de andre éndags-events.

I år har Roskilde sat kravet til frivillige op til 32 timer for en “fribillet”. Det er altså mange timer, med noget hjernedødt arbejde, og jeg tror at det især skræmmer det voksne segment af de frivillige væk. Jeg var ikke på Roskilde sidste år, men har læst mig til, at serviceniveauet generelt er faldende, netop fordi de voksne og erfarne falder fra. I år er der også, mig bekendt, for første gang mangel på frivillige i tusindvis, her nogle uger før festivalstarten.

Jeg kigger stadig efter endagsbilletten til lørdag og Springsteen. Og fremad. Kom igen, overrask os næste år. Springsteen var 1) netop sådan en mastodont som de har forsvoret at hyre, da det ødelægger den unge profil og tapper budgettet, 2) det der holder det hele sammen i år, hvis det da holder.

Like

3. Nu har jeg tjekket den spanske festival ud. Programmet er bedre, og der er ikke nogen Springsteen/Prince/U2/Coldplay/RHCP/Madonna eller andre i den størrelsesorden, men til gengæld et hav af både nye og etablerede bands. Den type bands der turnerer fordi de er musikere, ikke fordi det er økonomisk rentabelt af malke markedet hver tredje år med en World Tour. Jeg tror også Springsteen elsker at spille musik, men det er noget med at gøre det på en meget stor skala eller ingenting gøre. Ligesom de andre på listen.

Priserne er sindssygt lave ift Roskilde/Northside. Se engang:

Full festival tickets for Optimus Primavera Sound 2012 can be bough at the price of 99€.
    Daily tickets for Optimus Primavera Sound 2012 can be bought at the price of 35€ for thursday and 50€ for friday and saturday.

Hold nu kæft! Mon ikke ølpriserne og maden er tilsvarende billigt. Hola, Espana! And see you next year…

Like

4. I’m on… I øvrigt enig hvad angår det frivillige arbejde – det er simpelthen så kikset at skulle bede interesserede mennesker om at arbejde fire 8-timers vagter for en festivalbillet. Jeg er overrasket over, at de ikke mangler flere frivillige.

Like