Så er der igen en iPad-killer på banen: Microsoft Surface. Men kig lige på en lidt sweetere deal – iPad Pro!

Standard

Der er igen uro i nabolaget. Der en killer on the loose. En iPad-killer, for at det ikke skal være løgn.

Nu er Apple jo kendt for at skille vandene, og der er dem der sværger til godt design, brugervenlighed, sikkerhed og gode oplevelser, og så er der dem der ikke gør. De sidste er dem der orker at blive på Windows-platformen. Det er lidt som at køre Lada i Rusland, og argumentere for, at det var fint for 20 år siden, så hvorfor skulle man skifte til noget med bedre design, mere komfort, større sikkerhed, når det er dyrere og fremmed. Der er dem der har råd, og dem der vil købe det billigste ragelse de kan finde, og forventer mirakler hver gang de skifter en PC ud der er brændt sammen under dens 10 minutters opstartsproces. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg elsker Macs. Men som sagt, det er det ikke alle der gør.

;

;

På ovenstående billede ses Microsofts nye tablet computer, deres Surface – en håndholdt computer med touchskærm. MEN. De har jo observeret vi håbløse Macbrugere et stykke tid, og samtidig observeret PC-brugerne. De er kommet frem til, at PC-brugere de vil altså have et keyboard. Det er fint nok med touchskærm, men hvor er nu tastaturet? Det vil deres brugere vide, er de sikre på.

Derfor har de fjernet alt det fede og fornuftige ved iPad’en, i den tro at de nu har skabt en iPad-killer. Men hele formålet, hele fornyelsen, hele humlen ved iPad’en er jo, at man IKKE bruger den som en computer, men som en tablet, en tavle-pc, som man sidder med i sofaen, på toilettet, i bussen, i køkkenet, i haven, i vaskekælderen, læser højt fra i børnesengen, og sådan kunne jeg blive ved. Alt dette er situationer hvor man ikke sidder ved et bord med hænderne foran sig for at skrive. Hvis man gør det vil det nemlig altid være smartere at bruge sin bærbare computer, sin notebook, eller sin stationære computer.

Hele det nye er altså, at man har lavet en håndholdt computer som ikke skal holdes i hånden, men i stedet betjenes som var det 1972. Flot, Microsoft. Bevares, man kan da bare pille tastaturet af, men hvad har man så? Ikke en iPad-killer, men en bastard-iPad.

;

;

Herover ser du den forrige iPad-killer: Samsungs Galaxy-tablet.

Hvad kunne den så, spørger du. Tjah, den havde rippet alt fra iPad og Mac med de længste arme og skyndt sig hjem på sine tynde ben. Hele vejen hjem tænkte de, folkene fra Samsung, hvis bare denne tingest var lidt mindre kunne vi skjule den i lommen. Den tyggede de på i noget tid, indtil chefdesigneren triumferende udbrød: JEG HAR DET! Man kan ikke have iPad’en i lommen, ligesom en telefon. Vi skal bare lave en iPad-kopi der er så lille at den kan ligge i lommen, så kan vi feje iPad’en af bordet én gang for alle. I 40 nætter og i 40 dage arbejdede de, indtil en af dem udbrød: Ligner det ikke lidt meget en iPhone det vi laver – bare uden telefon? Det gjorde det, desværre. De gik så i gang med at måle lommer, og fandt ud af at et sted mellem iPad’ens 9.7 tommer og iPhonens knap 4 tommer skærm, var der et sweet spot. De skulle bare lave en ny 7 tommers tablet, så skulle konkurrenterne nok få baghjul. Den er på markedet, eller var, men nogen iPad-killer, ja, det blev den vist aldrig.

;

Kig nøje på billedet herover. Kan du se det? Pigen ligger ikke med en Macbook Pro. Hun ligger med en iPad! En iPad i et specielt Macbook Pro-lignende cover. Den lille sag koster ca. 700 kr. og er en del mere sexet end de iPad-wannabes vi lige har set på. Det her er så en Macbook Pro-wannabe med et glimt i øjet og en sexet slidse. Den er helt okay, i min bog.

;

;

Det er nemt. Det er lækkert. Det er Mac.

8 responses »

  1. Jeg ved slet ikke hvor jeg skal tage fat.
    Det eneste jeg kan sige er at du da godtnok er den mest inkarneret fanboi jeg længe har hørt på, lol.

    Like

  2. Hold op en omgang ævl og mudderkast. Denne artikel er INTET værd. Glimt i øjet eller ej, så er det stadig den værste omgang bras jeg længe har læst. Læste egentlig kun færdig for at danne mig et komplet overblik over hvor langt ude det er. Jøsses!

    Like

    • Hej Kim.

      Jeg kunne sige det samme om din kommentar, men der er jeg nok bare for godt et menneske😉

      Tak fordi du læste færdig. Du er velkommen en anden gang, men forvent ikke, at jeg bliver mildere stillet overfor Microsoft. De laver, efter min mening, kun elendige, inferiøre produkter, der ikke kommer i nærheden af Apple og Googles format. Denne tablet er et glimrende eksempel.

      Michael

      P.S. Det kunne være oplysende, hvis du kunne pege på noget i mit indlæg, der ikke passer.

      Like

  3. Jeg vil nærmest kalde det for vildledning… iPad PRO? (!!!)😀 Først og fremmest, så finder jeg iPad stort set ubrugelig til professionelt arbejde – og tro mig, jeg har prøvet i 2 år. Jeg har nemlig selv været stor Apple-bruger og -fortaler i 4 år, men sælger nu min Macbook og iPad, da de simpelthen virker gammeldags i forhold til den Microsoft Surface, jeg fik lov til at lege med i dag. Jeg er selv produktdesigner og grafisk designer, så jeg vil tillade mig at sige, at jeg nok har en lille smule føling med design og brugervenlighed, når jeg nu arbejder professionelt med det. iOS har virkelig brug for at komme ind i nutiden mon ikke også, det er derfor at Jonathan Ive nu har overtaget UI-udviklingen hos Apple, som har været gået totalt i stå i årevis. Det er almindelig viden inden for mit fag. Og de ‘Macbook-wannabees’, du viser billeder af… ja, hvad skal jeg sige… grine, græde… hmm…🙂

    Like

    • Du må grine eller græde. Gider bare ikke decideret tuderi. Det er en blog, en personlig blog, med mine personlige meninger.

      At du sælger din MacBook og iPad er for mig et under, men verden er jo også forunderlig. Jeg arbejder med Windows på mit arbejde, men ville aldrig betale penge for den platform.

      Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

