Igen en del af undergrunden

Standard

I går fik jeg øvelokale i Købehavn. Mine instrumenter har været opmagasineret i længere tid, og nu er det tid til at samle trådene, og skrive nogle sange igen.

Mit trommesæt har været lånt ud til min nevø. Min forstærker og alt studiegrejet har stået på min mors loft. Min bas står på loftet herhjemme. Mine mikrofoner og effektpedaler ligger i en affaldssæk under sofaen. Op ad væggen i stuen står mine elskede guitarer: Guild’en, Fender’en og Martin-guitaren. Og på mit kontor i Aarhus står min DeArmond-guitar og mappen med mine mundharmonikaer.

Lokalet er rundt og væggene skrå. Det skriger af undergrund.

Lokalet er rundt og væggene skrå. Det skriger af undergrund.

Et øvelokale under jorden – det skriger jo simpelthen af undergrund. På den gode måde. I går fik jeg en lang musiksnak om 60’er-rock og bandet The Shins, med en ung fyr fra øvelokalet. Jeg har aldrig fået hørt dem tidligere, men fandt nu anledning til det. De minder mig om Pavement i deres indie-tilgang til musikken. De har en masse numre, som ofte ikke følger nogen skabelon. Små skæve numre, og masser af pop-oomph som hos Big Star, Lemonheads og Pavement. Jeg savner at omgåes musikere, kan jeg mærke.

Jeg fik anbefalet at starte med de to første albums, så det har jeg gjort. Faktisk har de kørt uafbrudt det sidste døgns tid, og hvor er det fedt med en musikopdagelse der bare holder. Hvor er det skønt.

Her er et nummer fra The Shins’ anden plade Chutes Too Narrow (2003). Det bedste jeg kan sige er næsten, at pladerne fungerer som albums, og der ikke er enkelte sange som stikker specielt ud som hittet. Det er lyden, stemningen og følelsen af The Shins der gør det for mig.

One response »

  1. Tak for introen til Shins, som jeg har givet et del lyt på cyklen de sidste par dage. De er gode, men jeg synes nu faktisk Saint Simon rager noget op over de andre numre. Der er en selvsikker selvfølgelighed over det nummer (som man nærmest skal til Pavement for at finde og teksten er også vildt god. De andre numre på de første plader er gode, men for mig nogle niveauer under SS. De nye plader kan jeg ikke rigtig fornemme. Bliver de bedre vef flere lyt?

    Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

