Skal/Skal ikke – til Springsteen i Parken

Standard

Kan man sige nej til Springsteen?

I går aftes fik jeg en kommentar her på bloggen: Der er meget stille herinde. Er du ikke oppe at ringe over Springsteen-besøget til maj (min omskrivning)?

Nej, jeg er ikke helt oppe at ringe over Springsteen-besøget til maj.

Jeg ved ikke helt hvorfor. Men måske fordi, at min interesse for musik er cyklisk, og for øjeblikket hører jeg ikke specielt meget Springsteen-musik.

Men koncerten fra i sommer står også i et særligt lys, som jeg helst ikke vil pille ved.

Jeg forsøgte at købe billetter til Parken i mandags, men fik ikke fat på nogen. Det gør ikke så meget, for jeg tror der bliver annonceret en ekstrakoncert. Ellers er der masser af muligheder i Nordeuropa.

En anden ting, der stiker lidt, er at man kan købe billetter til Inner Circle til koncerten. Ikke noget med at komme som de første, løbe gennem anlæget, over plænen, og glædestrålende blive lukket ind i indhegningen. Nej, man betaler ved kasse 1, og ingen ved om de billetter der er solgt til Inner Circle, er købt for at blive solgt (dyrt) videre.

Mit minde fra Roskilde er at vente i timevis, og få masser af kvalificeret Springsteen-snak undervejs. Blive glædelig overrasket over faktisk at komme til at stå i indhegningen helt oppe foran scenen. Og glædelig overrasket over kvaliteten af koncerten, stemningen blandt det enorme publikum, og vejret på Roskilde.

Min eneste anden Springsteen-koncert var i netop Parken i 1999. Publikum snakkede gennem de (for dem) ukendte numre, og når der var fællessang på de store hits var det ingen fornøjelse fra min side. Det lød plat, når der blev bræget henover Springsteens smukke The River med titusindvis af falske, halvfulde stemmer.

Så, ja, mine erindringer fra hhv. Roskilde og Parken er meget forskellige.

Hvis jeg får billetter til Inner Circle til ekstrakoncerten skal jeg nok være der til maj. For der er stemningen i top, uanset hvor og hvordan man har skaffet sig billetterne. Siddepladser er udelukket. Ståplads kan til nøds gå an, Julemand.

5 responses »

  1. Aaaah, altså – kære Michael…

    min lille hilsen til dig i går, har du nu godt nok valgt at fortolke lidt “stramt”!😉

    Jeg sad såmænd blot og ryddede op i min mailboks (benytter den – også – som et “linksted”) og kunne se, at der er gået lidt tid, siden du lovede snart at komme med et indlæg om “Klout Score Systeme”… (jeg ser fortsat meget frem til det!)
    Da jeg sidst havde en lille kommentar i forbindelse med et indlæg fra dig, hvor du glædede dig over din blogs tiltagende popularitet/vækst – tror jeg nok, at vi udvekslede et par muntre bemærkninger til hinanden om “summeriet” over en måske kommende, ekstra Wrecking Ball Tour i Europa i 2013… og jeg synes at fornemme en vis interesse fra din side om dette emne.

    Nu – hvor touren så ér blevet er en realitet og vi endda her i Danmark netop har overstået et par hektiske billetsalgs-dage – og da jeg alligevel var inde og se dit seneste indlæg om “.. musik og… rockmusik..”- fik jeg simpelthen bare lyst til at give udtryk for, at jeg er én af dem, der forsat følger dine indlæg og snart og gerne ser et nyt indlæg fra dig!

    På fuldstændig ubehjælpsom vis og så det i dén grad har kunnet misforstås og omfortolkes (ser jeg!), kom jeg – i min kommentar i går – til at associere til starten på mit kendskab til din blog. Og det startede jo for mig ved, at jeg så et indlæg fra dig om netop Bruce og hans musik i et chat-forum på Roskilde Festivalens hjemmeside!

    Jeg er fuldstændig klar over, at din musik-interesse er bred, dyb – og cyklisk😉 – og rækker langt ud over Bruce´s lyrik og musik! Jeg har ingen forventning om, at du er “oppe at ringe” over hans forlængede tour!
    Ikke engang JEG er “oppe at ringe”!

    Det var blot en – forstår jeg nu – ikke særlig gennemtænkt kommentar, som skulle gøre opmærksom på en fortsat interesse for din blog fra MIN side, knytte an til starten på MIT kendskab til din blog og derudover blot “afslutte” vores nylige, lille samtale om “summeriet”…

    Også for mig (som du måske husker!) var Bruce og Roskilde en helt særlig følelsesmæssig oplevelse og udlevelse… Og hans tidligere besøg i Parken, husker jeg heller ikke som særligt tilfredsstillende (helt rigtigt: primært pga den “støj”, som store dele af publikum lagde indover manden og hans musik!).

    Men, SÅ synes jeg heller ikke, at jeg vil være mere ophøjet end, at jeg i fuld offentlighed kan og tør stå ved, at da jeg søndag aften mærkede RIGTIG godt efter, så gav det et lille “sus i maven” ved tanken om, at jeg MÅSKE i løbet af mandagen KUNNE stå med en billet til Inner Circle i hånden…

    Da havde jeg undersøgt – og fået grundigt forklaret – at med en sådan billet i hånden er kun HALVDELEN af arbejdet udført… resten handler om at afsætte koncert-dagen (og dagen før) til roll-calls, “camp-liv” i Fælledparken, samtaler med fans fra hele verden (måske endda nogle, jeg har mødt på nettet!) og måske også en invitation til enkelte om en overnatning “i privaten”!

    Altså noget helt, helt andet end mit tilfældigt “timede” fremmmøde i Roskilde, hvor jeg alligevel endte med at stå helt, helt forrest, lidt til venstre, lige foran scenen, midt i sommernatten, sammen med en gruppe helt unge festivalgængere, som aldrig havde hørt Bruce før og som kunne være mine børn!

    Såfremt jeg orker ræset omkring d. 14. maj (for det lykkedes faktisk at få købt en enkelt Inner Circle billet, selvom jeg SÅ gerne ville have haft to) – bliver det jo noget helt andet! Det bliver “kamp til stregen” med en pænt stor gruppe “die-hard-fans”… men flere af dem har, som FB-venner, vist en meget generøs side af sig selv og en meget engageret og humanistisk tilgang til livet i al almindelighed og – hvad jeg ikke havde forestillet mig om dem – en evne til at glæde sig, også på andres vegne, når det lykkes dem at få fat i den billet, man så gerne selv ville ha´…

    Jeg kan i hvert fald fortælle dig, at MIN Inner Circle billet ikke er købt mhp at blive solgt dyrt videre! Og jeg tillader mig at antage, at det gælder for de fleste andre fans, som har kæmpet en “djærv” kamp for at få fat i netop en sådan billet!

    De venligste hilsner – Yvonnemai (håber OGSÅ på en ekstra-koncert…)

    P.S. Og så er oplysningerne om en udsolgt koncert i Parken notorisk ukorrekte – Billetnet melder udsolgt, når alle billetter er i “salgsproces”, dvs på et tidspunkt, hvor folk fortsat “holder på” og frigiver billetter på Billetnet!
    Tidligt tirsdag morgen og senere, i går aftes, købte jeg således både en alm. ståplads-billet og en god billet forrest og nederst i sektion A9 til et par venner (som er dedikerede Bruce-fans, som IKKE har mulighed for at rejse Europa rundt efter ham og som véd, at man også står op og danser med, selvom man kun har kunnet få en nummereret siddeplads!).

    Like

  2. Godmorgen Yvonne.

    Det er altid dejligt med kommentarer fra dig og alle andre der bruger tid på min blog.

    Min fortolkning af din kommentar er skam ikke negativ. Den er mest et udtryk for hvor jeg er i mit liv. Nyt job, nye udfordringer, masser af planlægning. Og så dukker der en hel masse koncerter op: Bon Jovi (har købt til min nevø i julegave), Depeche Mode (mit gamle yndlingsband fra 90’erne og 00’erne), The Wall (!), og ikke mindst Bruce Springsteen.

    Som du kan læse på bloggen, er jeg dybt optaget af musik, og de oplevelser den beriger lytteren med. Når jeg hører om store koncerter, får jeg nogle ret modsatrettede følelser. De gode oplevelser, og de cirka ligeså mange dårlige.

    For tiden opdager jeg en masse ny musik igennem Spotify, og tuller afsted i mit liv, stille og roligt. Det er en langsom måde at indtage musik på, og jeg nyder det.

    Men jeg har valgt et FEDT billede af en Springsteen-live-situation, og det får mig virkelig til at overveje at stå i en Inner Circle et sted i Nordeuropa. Det behøver ikke være i København. Sommeren er lang. Og Springsteen vil jo noget til sine koncerter. Det mærker man. Det var en del af beruselsen på Roskilde.

    Og TILLYKKE med din billet! Du er heldig. Jeg ville ønske det var mig😉

    Like

  3. Lige nu – torsdag d. 20.12 kl. ca. 17.00 – er der frigivet ydeligere alm. ståpladsbilletter til Bruce-koncerten – sælges til de, der står på Live nations venteliste. Dette særlige billetsalg varer til fredag eftermiddag.
    Prøv da, hvis I lige står og “mangler”!

    Næsten 19.00 og jeg kan fortsat vælge ståpladsbillettter…

    Mange hilsner

    Yvonne

    Slet blot beskeden, når du har læst den, Michael – det var måske en besked mest henvendt til dig…

    Like

    • Tak Yvonne.

      Jeg stod faktisk på ventelisten, og fik en mail kl 18:18, da jeg sad i bussen på vej hjem. Det specielle link, og de efterfølgende henvisninger, var mere end min mobilbrowser kunne klare.

      Det betød, at jeg løb ind i stuen og købte en billet kl kvart i syv. Det gik lige efter bogen, og jeg ejer nu en ståplads-billet til 14. maj i Parken

      Inden jeg trykkede køb, tænkte jeg: Skal jeg købe nogle ekstra billetter til andre? Men der er lavvande på kontoen, så det blev til blot én billet.

      Jeg tror stadig på en ekstrakoncert d. 13. eller 15. maj. Og lige nu, har jeg lyst til at tage til dem alle.

      En kollega, der har læst min blog, sagde til mig forleden: en koncert er en fællesoplevelse. De der synger falskt på The River, er også de der giver stemning på andre numre. Vi er fælles om koncerten – på godt og ondt.

      Like

  4. Pingback: Springsteen i Parken igen igen | Den Unge Niebuhr

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

