Den store roman

Standard
Er der en grund til, at den nye Auster/Coetzee-bog rager op over alle de tidligere Auster-udgivelser (i fysisk størrelse)?

Er der en grund til, at den nye Auster/Coetzee-bog rager op over alle de tidligere Auster-udgivelser (i fysisk størrelse)?

Jeg har netop sat Her og Nu på hylden, og kan se at den har fået et nyt format. Det er lidt underligt, når nu Per Kofod så trofast har holdt formatet i mere end 20 år. Oh, well. Der er større mysterier og større tragedier, hvis man leder længe nok.

Er det faktisk en stor bog? Jeg tror det afhænger af læseren. For læsere af de to forfattere, er det et indblik i deres privatliv og arbejdsprocesser. Og det kan nok virke mere interessant på faste læsere, end på den uindvigede. Mestendels er det tanker om det der optager dem. Rejser, sport, konferencer, livet. Men faktisk rigtig meget sport. Hvorfor optager det voksne mænd? Mænd der forlængst har passeret en alder, hvor det er muligt at dyrke sport på noget højere plan.

Det er spørgsmål de stiller sig selv igen og igen. Hvorfor sidde foran fjernsynet på skæve tidspunkter, og se et spil med begrænsede regler og muligheder, udfolde sig endnu engang. De forsøger at give svar. Det er jo på en måde en stræben mod det guddommelige, vi ser i splitsekunder af hundrede timers spil. Det perfekte kast, spark, slag, i netop denne genre, der kan overraske og begejstre et helt stadion, fordi netop denne gang lykkedes noget på helt uovertruffen vis.

Jeg er ikke selv sportsnyder på nogen måde. Hverken udøver eller seer. Alligevel har jeg vendt side efter side, og tænkt mit om hvert eneste emne. Jeg har været en flue på væggen, mens to ældre herrer har konfereret om dit og dat. Vi kunne have siddet i en togkupe, eller i kaffestuen på mit gamle institut, hvor den type seancer har udspillet sig i ny og næ.

Læsningen har givet mig lyst til at genlæse Austers Opfindelsen af Ensomhed, som jeg har læst for 20 år siden, og den nye Vinternoter, som er knap et år gammel. Begge er selvbiografiske værker, og har af samme grund stået lavt på min indkøbsliste. Nu bliver de købt og genlæst, og jeg får samlet op på et godt forfatterskab, ved at sætte forfatteren i centrum.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

