Nytårsbrev fra Nordvestfronten

Standard

Nytåret blev her i kvarteret fejret, ved at etablere en krigszone af fyrværkeri. Det mindede mest af alt om scener fra Beirut, Dresden eller Sarajevo. De massive og kraftige brag der lød fra morgen til morgen omkring nytåret, kan kun have været ulovlige. For mening med sådanne knald, er svær at få øje på.

Heldigvis regnede det, så der var begrænset trafik på gaderne. Alligevel meldes der om 11 alvorlige skader, over hundrede sygehusbesøg, 4 knivstikkerier, og også over hundrede voldsepisoder. Læg der til en grundig omgang druk, hvor folk bogstaveligt drikker sig fra sans og samling, og så har du essensen af fejringen af det nye års komme.

I dag, 1. januar, ligger landet brak. Stort set alt har lukket, og når folk onsdag vender slukørede tilbage til arbejde, er det på halvt blus, for lige at komme sig over chokket og efterveerne af nytårsfesten.

Det er så primitivt, at jeg ikke kan lade være med at græmmes. Ja, jeg er jeg kedelig. Jeg synes ikke om hærværk og dagevis med tonstunge brag om ørerne på mig. Jeg finder det dumt og kedeligt. Fordummende faktisk, at det er en skik vi værner om, og forstærker år for år.

Da jeg tændte radioen i morgen, lidt i otte (jeg stod tidligt op med den lille), var fokus for programmet klimasituationen i verden. Topmøderne i 2012 har bragt meget lidt forløsning og initiativ, og man kan spørge sig selv hvorfor.

Efter sådan et nytår er det svært at forvente underværker af menneskeheden. Tænke sig, at vi hygger os med brag.

Jeg bliver så trist, af at man må forbinde sådan et syn her med den naturlige konsekvens af fejring af nytår i Danmark.

Jeg bliver så trist, af at man må forbindee sådan et syn her, med den naturlige konsekvens af fejring af nytår i Danmark.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

