Vinylen er tilbage – og tak for det!

Standard
FONA på Strøget i København har en stor (for 2013) pladeafdeling.

FONA på Strøget i København har en stor pladeafdeling. I 2013 er det en overraskelse.

I går købte jeg Old Ideas (2012), Leonard Cohens nyeste udgivelse. For mig var vejen til købet, at jeg læste anmeldelserne sidste forår, lagde mærke til pladen på årslisterne for 2012, hørte pladen på Spotify, købte vinyludgaven i FONA.

På den måde var jeg igennem hele fødekæden (sådan da – jeg undgik MTV, radioen og YouTube), og det er meget typisk for mine pladekøb i 2012, og nu i dette tilfælde 2013.

Min hverdag bombarderes med musik. Jeg har iTunes fyldt til bristepunktet, jeg har vinylsamlingen stående på stuens bedste plads, der er Spotify på min computer, min arbejdscomputer, min telefon og min iPad, jeg hører netradio, podcasts og DAB radio, jeg læser blogs, netaviser, enkle musikmagasiner, og slipper selvfølgelig ikke uden om YouTube (hvem gør det?).

Mine musikpenge går til koncerter, vinylplader, Spotify-abonnement, musikbiografier, mindre iTunes-indkøb og musikmagasiner (i aftagende grad, men jeg har netop tegnet abonnement på Mojo igen). Alle disse muligheder er jeg glad for at støtte økonomisk. Kun cd’er og store iTunes-indkøb virker som spild af penge for mig.

Prøv at se denne helt almindelige udgivelse: Vinylplade (180 gram), vedlagt cd-eksemplar, teksthæfte i LP-format, for sølle 159.95 kr. Er det ikke et meget bedre køb, end at købe cd'en? Selv hvis man ikke har en grammofon, må man næsten føle man får mere for pengene ved at vælge vinyludgaven.

Prøv at se denne helt almindelige udgivelse: Vinylplade (180 gram), vedlagt cd-eksemplar, teksthæfte i LP-format, for sølle 159.95 kr. Er det ikke et meget bedre køb, end at købe cd’en? Selv hvis man ikke har en grammofon, må man næsten føle man får mere for pengene ved at vælge vinyludgaven.

Det er efterhånden blevet tæt på en standard, at man får en downloadkupon med ved køb af en vinyludgivelse. Der ligger en lille papirslip i coveret, som man kan bruge til lovligt at downloade en mp3-version af albummet. Enkelte udgivelser (f.eks. Bruce Springsteen Wrecking Ball (2012), Leonard Cohen Old Ideas (2012)) vedlægger en cd i coveret. Så kan man selv lave mp3, flac eller wav-kopier til sine digitale enheder, eller sætte en cd på anlæget, hvis man er til det.

Det sker, at man ser kunstnere slå et slag for vinyl, ved at udgive en vinyludgave, hvor der er kælet for detaljerne med teksthæfter, t-shirt, artwork, cd’er, downloadkoder og andet godt. Det er en fornøjelse med sådanne udgivelser (Ryan Adams Cardinology (2008) er et godt eksempel, og også hans Ashes & Fire (2011) kan bestilles i en deluxeudgave), men de er selvfølgelig langt fra normen.

2013-01-02 14.42.17

Det nye på vinylfronten, er at de mange “forsvundne” albums fra 90’erne og 2000’erne, nu udgives på vinyl. Du kan gå ind i FONA (FONA – så er vi altså ude af nichemarkedet) og købe Pearl Jam-vinyler, og endda hele Blurs diskografi på vinyl. Det er jo sindssygt fedt, for samlere og musikfans. At man også kan købe en stribe af Madonna-udgivelser, siger lidt om, at trenden er ved at vende.

Mens cd’er hober sig op i tilbudsbunker og brugtbutikker, år efter år, holder vinyl prisen godt, og der er stort set ikke udsalg på vinyludgivelserne. Stemningen er tværtimod, at man hellere må købe mens det er muligt.

Jeg købte en god bunke vinyl til mig selv i julegave, og mængden var delvist betinget af, at udvalget var så godt. Jeg handlede hos Route 66 på Fælledvej, og købte bl.a. Talk Talk The Colour of Spring (1986), Nikolaj Nørlund Nye Optagelser (1997), White Stripes Elephant (2003), og Beach House Bloom (2012).

Hvor er det skønt, igen at kunne handle ny vinyl. Det er et fremskridt, at have den del af historien med, i disse historieløse mp3-tider.

Nikolaj Nørlunds udgivelse af Nye Optagelser (august 2012) blev fejret med en enkelt intimkoncert på Søfortet Trekroner.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

