Ny side på bloggen: Vinyl(butikker) i København

Standard

Min glæde ved musik er ret konstant. De sidste 30 år har musik optaget mig. Både kunstnerne, kanalerne og værkerne, miljøet omkring musik, kreativitetens natur, og det at holde af og forbruge musik, forholde sig til værkerne. Det er en stor metier, og jeg bliver aldrig færdig.

Jeg har aldrig været Hi-fi-interesseret. I årtier har jeg kørt med et lousy stereoanlæg, og i perioder med computer og højttalere. Om musikken er på cd, vinyl, streamet, Flac eller mp3, har ikke været en afgørende faktor i min dyrkelse af musikken. Det er ved at ændre sig.

P.t. streamer jeg meget fra Spotify, men det er i stigende grad måden jeg opdager musik på. Når jeg skal lytte, og sætte fokus på et værk, er det en nydelse af sætte en vinylplade på. Det er en anderledes oplevelse af flere grunde.

For det første, er jeg nødt til at respektere formatet. Går jeg for hurtigt over gulvet, hopper nålen på grammofonen, og det skærer i hjertet at høre på. For det andet, er en lp-side forholdsvis kort. Det tvinger mig til at tage stilling til lytte-oplevelsen. Har jeg sat en vinyl-side på, er det meget sjældent at jeg afbryder lytningen. Til gengæld løber pladen ofte ud. Så opstår der er et rum, en pause, uden musik, og jeg må igen tage stilling til, om jeg stadig vil høre musik, om jeg vil høre siden igen, den anden side, eller måske noget tredje.

Ofte hører jeg en pladeside 2-3 gange i træk, og derpå den næste side. Selve mønsteret for lytteoplevelsen er altså markant anderledes, end når jeg lytter digitalt (hvor jeg så til gengæld kan shuffle og hører playlister).

Jo mere vinyl jeg hører, jo mere får jeg lyst til at samle ind. Og her kommer vinylbutikkerne ind i billedet. Heldigvis bor jeg i København, som har et fornuftigt udvalg af vinylplader. Og selv om der er lukket mindst 3 butikker siden jeg begyndte at sammensætte en liste over butikkerne i sommer, går det fremad med udvalget. Flere og flere titler, der ikke har været ude på vinyl før, udgives nu. Og de fleste nye titler kommer på vinyl. Langt fra alle, desværre, men dog en del. (Jeg har ledt forgæves efter Kristian Leth, Jonas Breum og Juncker dette efterår, for eksempel).

En liste over butikkerne kan ses her. Jeg vil forsøge at opdatere listen løbende, og evt. tilføje beskrivelser. Siden Yelp har mange anmeldelser af butikkerne, og er ofte mere informativ end butikkernes egne hjemmesider.

Vinyl længe leve, tør jeg godt sige.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

