Quiz Me Baby

Standard
Øl, Quizze og Hornmusik nr. 100 d. 7. januar 2013

Øl, Quizze og Hornmusik nr. 100 d. 7. januar 2013

Undskyld, kære læser. Først er jeg væk i en måned. Og når jeg vender tilbage, er det Gud-hjælpe-mig med endnu et indlæg om musik-quizzer! Får det aldrig ende?

Det korte svar er nej.

Min appetit er om noget skærpet. Nu har jeg nemlig taget turen rundt til de 3 københavnske quizzer, som tilsammen med quizzen i Køge, udgør den Københavnske Liga. Der er selvfølgelig Drop Inn-quizzen, som jeg har skrevet meget om, der er Denners Quiz, som jeg vil skrive om i dag, og så er der Quiz Me Baby på Cafe Mandela på Vesterbro.

Min “gamle” quiz på Drop Inn er sidste mandag i måneden, og jeg deltager altid med min stamhold Tænketanken Amagerbanken. Quizzen har 5 runder, og tager 3-3 1/2 time. Det er en hyggelig aften, i de rå og autentiske omgivelser på Drop Inn. Der er koncertplakater fra de sidste årtier på væggene, der er mørkt som i graven (bortset fra scene- og nogle stearinlys), der er en rygekabine hvis udsugning aldrig har været tændt, og så er der Drop Inns hædersmærke: live-musik.

De to quiz-værter giver en række numre som soundtrack og ledetråde til quizzen. Det er meget charmerende, men det siger sig selv, at det trækker tempoet en anelse ned, og sætter fokus på værterne. Det er okay. De er charmerende, og de er quizzens hjerteblod.

"Lur mig, om det ikke er Jeff Beck, der er solisten på Amused To Death."

“Lur mig, om det ikke er Jeff Beck, der er solisten på Amused To Death.”

Helt anderledes går det for sig på Huset i Magstræde til Denners Quiz. Der er kun 3 runder, med 14 spørgsmål i de 2 runder og 15 spørgsmål i den sidste. Det drejer sig om et tekniker spørgsmål, et tiebreaker-spørgsmål (hvis to hold skulle få lige mange point) og så ellers de sidste 13 spørgsmål. Hvert spørgsmål har 2 eller 5 tilhørende spørgsmål, og det ender derfor med ca. 120 delsvar på de godt 2 timer quizzen varer. Det er mange!

Rigtig mange spørgsmål og et hæsblæsende tempo, er de af de tre vigtigste kendetegn ved Denners Quiz. Det tredje kendetegn er besøgstallet der er svimlende højt. Vi taler 25-28 hold og ca. 120-130 deltagere – hver gang! Det sidste gør, at det er meget svært at markere sig i quizzen. Jeg deltager med Landgreverne, som har fået hhv. en 24. og en 25. plads ved vores to besøg. Det skal nok blive bedre. Se bare på De Udvalgte, der tog sejren hjem forleden, efter 5 års deltagelse (de havde jubilæum).

Den hyggelige og unge quiz Quiz Me Baby har plads til alle.

Den hyggelige og unge quiz Quiz Me Baby har plads til alle.

Den sidste quiz, Quiz Me Baby, er en opkomling, og altså den yngste af de 3 quizzer. De har holdt til mange steder, og til den ene quiz jeg har været til, var der kun 6 deltagende hold. Det gjorde nu ikke noget. Det var en underholdende quiz, med mange fine indslag, og helt sin egen profil ift. de to førnævnte quizzer.

Jeg håber at komme til rigtig mange quizzer i årets løb. Måske har du også lyst til quiz? Her kommer et par eksempler på spørgsmål, som du kunne have rendt ind i til de forrige quizzer:

Spørgsmål 1: Der findes 6 John Mogensen-sange med pigenavne i titlerne. Hvad er disse titler? Nævn så mange som muligt (1 rigtig titel giver 1 point, osv.).

Spørgsmål 2: I sangen Kender Du Det? (du ved, Mona-sangen) nævnes 6 drengenavne. Nævn disse drengenavne.

Spørgsmål 3: Hvad er titlerne på Elvis Costellos 3 første albums?

Spørgsmål 4: Hvad hedder de to medlemmer i Tears For Fears (både efternavne og fornavne, tak).

Spørgsmål 5: Deep Purple har haft 3 forsangere ud over Ian Gillan. Hvad hedder disse 3 herrer?

Spørgsmål 6: Hvilke 6 Dylan-sange gemmer sig bag disse forkortelser: SHB – LARS – WTRF – LLL – KOHD – JLAW

Spørgsmål 7: Hvilken by kommer Rammstein fra?

Spørgsmål 8: Hvor er livepladen Gnags – Live vol. 1 fra 1981 indspillet?
Hvor er livepladen med Blast – Blast! indspillet?

Spørgsmål 9: Hvad hedder de 3 medlemmer af TLC?

Spørgsmål 10: Her et eksempel på et tiebreaker-spørgsmål (det gætter om at komme så tæt på som muligt). Hvilken dato blev Paul og Linda McCartney gift? Og hvad var hendes ungpigenavn?

(Svarene kan findes i Tags til denne artikel)

Tillykke med 100 quizzer, drenge!

Tillykke med 100 quizzer, drenge!

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

