Den evindelige diskussion om Northside og Roskilde revisited – eller Mit Take, take #1

Standard
Hvad skal man vælge i år - det store, det sikre, det nye, noget fjerde?

Hvad skal man vælge i år – det store, det sikre, det nye, noget fjerde?

I år blev året, hvor Northside Festival virkelig markerede sig som en storspiller på festivalfronten. Jeg ved ikke hvor mange kommentarer i stil med “Tag jer sammen, Roskilde – I har sovet i timen på denne booking”, jeg har læst denne vinter. Men det er mange! Og det bringer selvfølgelig flere andre diskussioner op, ikke mindst Hovedstaden vs Provinsen, som er en diskussion der nok aldrig bliver færdig.

Jeg selv har købt billet til både Northside og Skanderborg i år, og det til trods for at jeg bor godt og bekvemt i København. Sidste år var jeg til både Roskilde og Northside, og jeg har tidligere været til både Roskilde og Skanderborg festival mange gange (siden midten af 90’erne).

Hvorfor har jeg så valgt som jeg har? Først og fremmest, handlede det jo om hvem der er booket til at spille. Northside har et mindre program end Roskilde, og sjovt nok alligevel langt flere træffere efter min musiksmag. (Det er en anden snak med Skanderborg, hvor jeg kommer een dag, for at se eet navn, nemlig Prince, på en 1-dags-billet).

Så 50% er bookningerne, som jeg finder stærkest hos Northside. De har samtidig været taktisk smartest, og har meldt ud i tide, så jeg besluttede mig først for deres festival (Roskilde kan jo nå at annoncere mange navne endnu, og smed pludselig Kraftwerk på bordet i denne uge. Den først egentlig interessante bookning de har lavet i år, efter min mening. Ikke fordi den er nyskabende, men fordi det er et navn de har størrelsen og profilen til at hente til Danmark, og så gør det. Modsat Rihanna, som nok skal komme til Parken, Horsens eller Herning uden Roskildes hjælp).

Denne form for Orange Feeling kommer man til at lede længe efter til Northside Festival, tror jeg.

Denne form for Orange Feeling kommer man til at lede længe efter til Northside Festival, tror jeg.

De andre 50% handler om komfort og logistik. Roskilde er, lad os bare indrømme det, lort, når det handler om komfort. Det bliver bare ikke ringere, end at vågne op på Roskilde, og det er ikke blevet sjovere siden jeg prøvede det i 90’erne. Man føler sig fanget derude på markerne. Northside ligger, til sammenligning, i gåafstand fra Aarhus centrum. Man indlogeres hos familie, venner, hotel, eller hvad man nu vil. Der er ingen camping- eller lejrfaciliteter på Northside.

Er man taget til Roskilde, og har sat teltet op, så skal man vade og vade for at komme frem til scenerne, og kan risikere at et navn man gerne vil se spiller kl 02 eller 03, eller endnu værre, at 2 navne man har betalt gode penge for at se, er programsat samtidig (for at mindske presset på scenerne). Det sidste går i min optik i kategorien utilgiveligt. Sidste år var Bruce Springsteen og Bon Iver sat på samtidigt. Jeg tror der var rigtig mange der gik glip af Bon Iver af den grund (der var i hvert fald fyldt foran Orange Scene). Så kan man indvende, at Bon Iver ikke er egnet til Orange Scene (jeg er enig, jeg tog ikke i Forum for at se ham og gruppen, fordi jeg mente det var al for stor og ucharmerende en setting for deres musik), men det ændrer ikke på, at programlængningen fratog mig muligheden for at se begge navne – og det er jeg stærkt utilfreds med.

På den front er Northside også en vinder, da de hidtil har kørt med 2 scener og ingen, jeg gentager INGEN overlappende koncerter. De har tilmed også hidtil haft en politik, om at musikken stopper lidt over midnat. Altså ingen koncerter der starter efter kl 24. Det passer mig glimrende. Det betyder jo, at jeg kan se programmet, vælge festivalen pga de navne der er booket, og så faktisk få dem at se, fordi planlægningen og afstanden til scenerne tillader det (der er knap 200 meter fra den ene scene til den anden på Northside).

Festivalens afvikling er altså for mig bedst håndteret i Aarhus. Den har slet ikke samme størrelse som i Roskilde, men reelt bruger jeg meget lidt af de tilbud der i Roskilde. Jeg vil meget hellere sove i en seng, og dukke op om eftermiddagen, mæt og udhvilet, og have endnu en dag med musikoplevelser med mine venner. Det kan jeg i Aarhus.

I år er der så introduceret en tredje scene, og jeg tvivler på, at det kan lade sige gøre at se navnene på de to store scener OG den tredje, mindre scene. Programmet ser sådan her ud:

Alt-J (∆), Arctic Monkeys, Band of Horses, Biffy Clyro, Bikstok Røgsystem, Bloc Party, Daughter, The Eclectic Moniker, Ellie Goulding, Everything Everything, The Flaming Lips, Fun., Gogol Bordello, Imagine Dragons, Kaizers Orchestra, Keane, Kings of Convenience, The Knife, Michael Kiwanuka, Modest Mouse, Nephew, Nick Cave & The Bad Seeds, Phoenix, Portishead, Rasmus Walter, Shaka Loveless, Spleen United, Tegan and Sara, Trentemøller og When Saints Go Machine.

(Det færdige program for NorthSide 2013 præsenteres tirsdag 5. marts.)

Vi er altså tæt på at have den endelige line-up, og det spændende bliver så, hvordan de enkelte navne fordeles på scenerne. Jeg vil ikke have noget imod, at Shaka Loveless og Rasmus Walter pakkes af vejen på en mindre scene, så jeg kan stå og se de store navne. Omvendt kunne jeg godt unde disse mindre artister, den eksponering de vil få på de større scener.

Måske er den tredje scene et sted for elektronisk musik? Jeg ved det ikke, men fortsættelse følger.

Som afsluttende kommentar, vil jeg sige, at Roskildes fokus på metal og verdensmusik, gør store dele af festivalens program fuldstændig uinteressant fra starten. Jeg kommer ikke afsted til de koncerter. Jeg er nok også en del uden for Roskildes målgruppe. Så er det godt der stadig opstår nye festivaler, som kan opfylde behovet for god musik i en interessant og behagelig setting. Tak for det, Northside.

Disse var ordene. Ingen Roskilde til mig i år. Men kom med et par solide bookninger , så kryber jeg sikkert til korset igen. Det er sket før.

Disse var ordene. Ingen Roskilde til mig i år. Men kom med et par solide bookninger, så kryber jeg sikkert til korset igen. Det er sket før.

4 responses »

  1. Vil bare lige sige at den eneste grund til at jeg ikke tager til NorthSide er at der ikke må medbringes strandstole, sprut og bannere (Jeg kommer ikke selv med banner, men det giver sgu en meget fed stemning).

    Jeg har intet problem med beliggenheden, uanset om det er på den ene eller anden side af broen, men kan godt se problemet for dem der vil bo i telt og ikke vil bruge penge på hotel, vandrehjem el.lign.

    Like

  2. Jeg kunne ikke lade værre med at kommentere dit indlæg, for jeg synes du argumenterer lidt ensidigt. Først og fremmest vil jeg lige slå fast, at jeg er superglad for Northside. Jeg har været der de to sidste år, og regner også med at købe billet igen i år, for jeg er som dig også rigtig begejstret for deres line-up igen i år.

    Men som jeg ser det, så er, når alt kommer til alt, Northside bare lidt en lightudgave i forhold til Roskilde. Størrelsen af festivalen, antallet af gæster, størrelsen af bandsne, graden af hvor mainstream bandsne er, følelsen af at være i en festivallejr, osv. Det hele er altså lightudgaven i forhold til Roskildefestival (ligesom man kunne argumentere for at Grøn Koncert er en lightudgave af Northside).

    Roskilde er på mange måder en lang backpackerrejse, mens Northside er en charterrejse. Northside er billigere, nemmere, mere behageligt, man møder trods alt en fremmed kultur og er det rigtige for rigtig mange mennesker. Roskilde derimod er dyrere, mere ukomfortabelt og beskidt, har masser af ukendte, mærkelige bands, men hvis man giver man sig i kast med Roskilde, så ligger der for mig at se sansynligvis også større oplevelser i vente (ligesom der også gør for backpackeren). Teltlejrstemningen er altså noget specielt, man kan lettere rende ind i en eller anden lille, mærkelig koncert, som viser sig at være en sindssyg oplevelse og så det altså bare specielt at være til en koncert med et hovednavn på Orange sammen med 70-80.000 andre.

    Det er ikke fordi det ene er godt og det andet er dårligt, for der er ikke noget i vejen med det Northside/charterferie. Det er bare noget andet, og jeg synes bare, at man skal bare vide, hvad man får, og jeg synes du beskrev Northside en anelse ensidigt.

    Derudover har jeg et par korte kommentarer:

    At de stopper kl 24 skyldes udelukkende, at de ikke må spille længere for naboerne. Hvis det var muligt for dem at spille en 2-3 timer mere, så ville de helt sikkert gøre det, for det ville de tjene mange penge på.

    Den nye teltscene bliver da genial, tror jeg! Det er meget federe at spille for 500 begejstrede publikummer en 5.000 der står skeptisk med en fadøl og venter på et andet band. Koncerterne med de små/stille bands, som ville forsvinde totalt på de store scener, bliver da meget bedre. Søren Huss, Choir og young believers, De eneste to og måske også The xx ville da have bedre koncerter, hvor det var foregået i et propfyldt telt. Jeg håber fx at de tør at putte Kings of Convenience derind, for så bliver det da en fantastisk koncert hvorimod man godt kunne være bange for, at de ville blæse væk på de store scener.

    Puha, det blev et langt indlæg. Jeg håber det gav mening.

    Mvh Rune

    Like

    • Tak for din saglige og uddybende kommentar. Det er meget værdsat.

      Du har helt ret i, at jeg mere beskriver hvad der får mig til at vælge Northside, end hvad der får mig til at vælge Roskilde fra.

      Jeg har været på Roskilde mange siden 1997, og de sidste par gange har jeg set ganske få bands (sidste år 3 ud af ca 180), og jeg kan mærke at jeg er nået til et punkt, hvor jeg kommer for musikken og ikke alt det andet. Det synes jeg Northside bedst faciliteter: en festival uden 1000 andre ting (inklusiv 150 bands jeg ikke har hørt om).

      Min overskrift hedder Mit take, take #1. Der er stof til flere takes, helt sikkert.

      Like

  3. Pingback: Den evindelige diskussion om Northside og Roskilde revisited – eller Mit Take, take #2 | Den Unge Niebuhr

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

