Den evindelige diskussion om Northside og Roskilde revisited – eller Mit Take, take #2

Standard

I går skrev jeg et indlæg om hvorfor jeg har valgt Northside og Skanderborg frem for Roskilde i år. En af kommentarerne tog mig op på, at jeg er ret farvet i min udlægning af hvad der er godt ved Northside og skidt ved Roskilde. Det vil jeg prøve at rette op på i dag.

Et udsnit af Roskilde Festival, hvor man dog ikke kan se områderne bag Orange scene. Størrelsen er svær at konkurrere med, men gør størrelsen, og den tid man bruger på at komme rundt, festivalen sjovere?

Et udsnit af Roskilde Festival, hvor man dog ikke kan se områderne bag Orange scene. Størrelsen er svær at konkurrere med, men gør størrelsen, og den tid man bruger på at komme rundt, festivalen sjovere?

Roskilde er størst. Det kan man ikke tage fra Roskilde, og det giver en helhedsoplevelse, som jeg ikke kender magen til. Jeg har været på en festival af samme størrelse i Nordtyskland (Hurricane Festival – en søsterfestival til Northside med 70.000 gæster), og selvom det størrelsesmæssigt lignede, var der på ingen måde samme Orange Feeling. Til gengæld var det 100 gange mere rent, og en afslappet stemning, hvor den festival-idioti (“Kom vi er på festival – lad os gøre noget ÅNDSSVAGT!”) jeg oplever hver gang til Roskilde, slet ikke var til stede (bortset fra mine venner og mig, selvfølgelig). Der var tysk ro og orden over festivalen, der i øvrigt havde Nick Cave, Kraftwerk, Nine Inch Nails, Ben Harper, Kings of Leon, Faith No More, og et halvt hundrede andre bands på plakaten, til sølle 110 Euro. Det var prisen der lokkede os derned, men festivalen var simpelthen så fed og let at gå til. Man kunne f.eks. parkere tæt ved scenerne, og slå teltet op ved sin bil (omkring halvdelen af tyskerne havde bil med).

Dette fører mig frem til det logistiske problem, eller udfordring om man vil, ved Roskilde. Bor man et stykke fra Orange Scene, og det gør de fleste jo, er der altså langt til Orange Scene, og langt når man skal videre til næste scene, langt når man skal hjem til sit telt, langt når man skal til Roskilde, langt når man skal mødes i en bestemt bar, osv. Det hele går endnu langsommere af, at man er 100.000 mennesker (inkl. frivillige), som skaber flaskehalse omkring på festivalområdet.

Når det kører, som f.eks. i 2010 hvor vejret og stemningen var fantastisk hele festivalen (der sluttede med Prince!), er der ikke noget bedre. Når det er en halvkold eller regnfuld festival, bliver det en stroppetur, hvor man håber at musikken kan gøre op for udfordringerne. Det kunne den ikke i 2007 (for mig), og det kunne musikken sidste år (2012), hvor The Cure og Bruce Springsteen gjorde det til en mindeværdig festival (for mig).

Det var desværre også, i 2012, det år hvor jeg kiggede mig omkring og tænkte, Det her gider jeg sgu ikke igen. Jeg er 40 år, og der er simpelthen for meget lort jeg skal acceptere som festivalgænger på Roskilde. Larm, rod og pis, f.eks. Det er så uskønt og så dumt, at vade rundt i affald i dagevis. Og det er egentlig heller ikke sjovt at være stiv i dagevis (længere). Derfor føler jeg mig i stigende grad som gæst og tilskuer, og i mindre grad som deltager.

Forholdene er en del mindre i Aarhus. Til gengæld ligger de centralt, lige ved byens Ringgade. I København vil det vel svare til en festival i Frederiksberg Have, hvis man sammenligner med afstanden til Hovedbanegården.

Forholdene er en del mindre i Aarhus. Til gengæld ligger de centralt, lige ved byens Ringgade. I København vil det vel svare til en festival i Frederiksberg Have, hvis man sammenligner med afstanden til Hovedbanegården.

Det håber jeg på at lave om på på Northside i år. Jeg kommer med min kæreste, i stedet for med en gruppe drengevenner, og mange af mine venner skal tilsvarende afsted (fra Aarhus og København) med deres kærester. De kommer alle fordi programmet er så fedt, og fordi det virker overskueligt og attraktivt, på en måde Roskilde ikke længere gør.

Jeg får ikke brugt installationerne på Roskilde, er træt af køerne til mad og bad og tandbørstning, og 95% af musikprogrammet siger mig ikke noget. Det gør ikke noget, hvis bare de sidste 5% af navnene er superfede, og ikke spiller andre steder i DK det år.

Når jeg læser ovenstående, er det ret tydeligt for mig, at jeg er vokset fra Roskilde. Men hvorfor gider jeg så tage til Northside? Det gør jeg fordi programmet er fedt. Hvis Roskilde kunne præsentere noget lignende (og det kan de nå endnu), så tager jeg sgu nok en tur til Dyrskuepladsen igen.

Men det virker ikke som den kurs Roskilde er på. Rihanna, Beyonce, Pink og deslige, de siger mig intet. Jeg er klar over at de sælger plader, jeg er klar over de fylder i mediebilledet, men hvor er det intetsigende musik. Hvis de skal udgøre en dyr del af programmet, er der andre navne vi går glip af. Nu er der jo 179 andre bands på Roskilde, og i næsten hver tænkelig genre, men det siger noget om festivalen, når hovednavnet er så intetsigende.

Jeg tror ikke disse var de sidste ord i sagen. Hvis du har lyst til at kalde mig en sur gammel mand, så er du velkommen. Jeg elsker musik og koncerter, men jeg vælger dem i stigende grad med omhu. Og buketten i Aarhus er ikke til at stå for.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

