Svend Åge Madsen på besøg i København

Standard

I min søgning efter et par bøger til mit arbejde, faldt jeg over et kommende besøg af Svend Åge Madsen hos den udmærkede Athenum-butik i Nørregade, København.

Arrangementet er en oplæsning fra (læs: reklame for) Madsens nye bog, Pigen i Cementblanderen.

Jeg holder meget af Svend Åge Madsen, og der er noget særligt over at høre en forfatter læse op af sine værker. Det tiltaler i hvert fald mig.

Jeg har tidligere haft lejlighed til at høre Madsen i Aarhus i forskellige kontekster, og han er altid garant for en god, underfundig oplevelse.

Min begejstring for Svend Åge Madsen begyndte i starten af 90’erne, og selv om jeg ikke længere får læst alt han skriver, holder jeg dog meget af hans værk og hans personlighed. Der er noget særligt over Madsens forfatterskab, som i den grad er hans eget. Hans spejlbillede af et fordums Aarhus er sikkert særligt charmerende for en aarhusianer, men alle læsere vil sikkert genkende det pudsige og finurlige fra Ole Lund Kierkegaard, overført til en voksenverden der ikke vil være “voksen”. Det blev min beskrivelse fra hoften. Søg selv på Svend Åge Madsen, hvis du er ubekendt med hans forfatterskab. Det vil gøre ham mere ret, end jeg gør her.

Udgivelsen markerer i øvrigt Madsens 50-års jubilæum som forfatter. Hans første bog, Besøget, udkom 8. marts 1963.

Jeg kunne ikke stå for dette billede, fra forsiden af dokumentaren om Svend Åge Madsen fra 2002.

Jeg kunne ikke stå for dette billede, fra forsiden af dokumentaren om Svend Åge Madsen fra 2002.

 

2 responses »

  1. Svend Åge Madsen har alle dage været god for en helt særlig læseoplevelse. At fortælle menneskene hører til blandt de største jeg har haft. Desværre er jeg stået lidt af på hans senere værker. De kan ikke holde min opmærksomhed fangen. Om det er værkerne eller mig det er galt med kan jeg ikke sige. Han er dog så stor i min verden at jeg nok aldrig holder op med at give det et forsøg når der kommer nyt fra ham.

    Like

  2. Jeg kan anbefale “samtalebogen” Når Man Mailer. Det er ikke fiktion, men der er stadig noget madsensk over samtalerne. Og så elsker jeg at kigge ind i maskinrummet hos en forfatter, eller en enhver kunstner, for den sags skyld.

    Hvis jeg kommer afsted på fredag, kommer jeg nok hjem med et eksemplar af den nye bog. Så kan den blive mit pensum i Påsken.

    Jeg husker også At Fortælle Menneskene som noget særligt. Men også Jakkels Vandring, Af Sporet Er Du Kommet, Tredje Gang Så Tager Vi Ham, Blodet På Mine Hænder, Septemberfortællingerne, Lad Tiden Gå, Se Dagens Lys og Jagten På Et Menneske er mindeværdige. Det gik lidt i stå, for mig, med Genspejlet og Syv Aldres Galskab, Jeg har siden forsøgt mig med en ny bog, men har været gladest for Når Man Mailer (genialt ordspil på Norman Mailer).

    Pigen i Cementblanderen – det lyder lovende😉

    Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

