Allan Olsen Kavalkade: #1 Det Nyeste Sort

Standard

I anledning af Allan Olsens nye pladeudgivelse, Jøwt, vil jeg gerne sætte lidt fokus på Olsen her på bloggen. Jeg har tidligere skrevet om hans Verdensturné i Vendsyssel, men det er meget mere at komme efter, synes jeg. Kavalkaden består i sin enkelthed af en række radio- og tv-programmer, et par udvalgte YouTube-videoer, og et interview. Jeg glæder mig personligt til at gense og genhøre Olsen i de fine klip jeg har fundet frem. Det kan så passende udfylde ventetiden på vinylen.

I dag er første indslag i Olsen-kavalkaden: den første single fra Jøwt, Det Nyeste Sort.

(Jeg har forsøgt at transkribere teksten.)

DET NYESTE SORT

Tekst/musik: Allan Olsen

 

De siger “Her er langt til byen”

Spørger nervøst “Hvor det sker?”

De flakker utålmodigt

Når man tøver med sit svar

 

De tanker syd for Aalborg

Hvis ellers de har tid

De ville sikkert knap nok opdage

Hvis Mogens kom forbi

 

Men der står en sten i Understed

Der fortæller hvornår det bliver regn

Inden himlen åbner sig

Bliver den fugtig som et tegn

 

Vi voksede op ved havet

Vi lyttede til The Who

Vi var ik’ så meget for The Beatles

Før John Lennon kom til Thy

 

Men da ham og Yoko Ono

Blev snuppet ved Fjerritslev

To på én knallert

Synes vi godt om Beatles alligevel

 

For der kommer ingen flyver her

med en nedkastningsmanual

Men vi ender med et billede

når vi lægger brikkerne selv

 

Så hvorfor jage

det nyeste sort

Fra Barcelona

til Nørreport

 

En natsværmers møde

med mit lange lys

Rammer mig med længsel

som en storby blues

 

De  har græs mellem tænderne fra Noma

De pudser kostbare fjer

Men vi har altid haft det Nordiske Køkken

til at vokse op af markerne her

 

Se mågen på sin pullert

den mangler det ene ben

Den står kun på det andet

nå, nu har den to igen

 

En dartpil midt i luften

mellem kastehånd og Bull’s

Er ligeglad med hvem der slap den

fra håndled til albue og hals

 

Så hvorfor jage

storbyens held

Det afgår fra Waterloo

og ankommer af sig selv

 

Vi afsøger kassen

Vi tager hvad der kan bruges

Og finder det vi mangler

til en storby blues

 

Og larmen bliver til silent movie

Og så meget er sagt

Som en ydmyg sagte summen

fra Ulsted til Jammerbugt

 

Hvorfor så jage

Det nyeste sort

Fra Barcelona

Til Nørreport

 

En natsværmers møde

med mit lange lys

Er en fuldgod parafrase

på min storby blues

 

Medvirkende

Sang: Allan Olsen

Kor: Jørgen Ludvig Skovgaard, Mikael K, Malthe Vinther

Klaver: Gæst Vincent

Keyboards: Gæst Vincent

Violin: Jane Clark

Guitar: Allan Olsen

Steel guitar: Ole Albrechtsen

Trommer: Henrik From

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

