Vinylen til debat

Standard

Image

I dagens Berlinger kan man læse om vinylen som en problematisk størrelse. Der måtte jo komme et backlash, og dette er såmænd et meget sympatisk et af slagsen. Det handler om hvordan markedet forsøger på, igen, at spinde guld på at lave genudgivelser af gamle travere. Endda i nogle tilfælde, gamle travere, som ligger i 10-kroners-kasserne allerede. Er det særlig fedt, eller for den sags skyld økonomisk forsvarligt?

Den vinkel, at mp3-filer sviner mindre, tror jeg man vil høre igen, fremover. Men der er en ting ved den nuværende Vinyl-revival, som man ikke skriver så meget om. Man har kunnet rapportere, at vinylsalget på verdensplan er gået frem sidste år (knap 20%), mens cd-salget er gået stærkt tilbage. Men disse tal bygger på ny vinyl der produceres og sælges. Min tese er, at langt størstedelen af den vinyl der sælges, og genererer profit for de handlende, er gammel vinyl. Der er ganske enkelt ikke genudgivet nok til at tilfredsstille de nyligt omvendte vinyl-elskere. Jeg køber selv i vildskab for øjeblikket, og interessen er kommet for at blive, er jeg sikker på. Selvfølgelig vil interessen blusse op i perioder, og være mere i baggrunden i mit liv i andre perioder, men jeg kan ikke forestille mig, at gå væk fra vinyl, som virker som et permanent svar på mit musikbehov. 

Artiklen kommer bl.a. ind på de hajer, der spekulerer i særudgivelser, dvs. opkøber dem og sælger dem dyrt på nettet. Det er en usympatisk geschæft, som jeg tidligere har skrevet om på bloggen (da jeg selv måtte se et pragtfuldt limited Ryan Adams-box set gå min næse forbi).

I april måned er der Record Store Day. En støttedag for de små forretninger, der tappert har holdt liv i vinylmarkedet, i de årtier hvor der ikke var meget nyt at sælge. Deres indsats, og vinylsamlernes interesse, belønnes med særudgivelser, som butikker der deltager i den verdensomspændende Record Store Day kan bestille hjem. 

En vigtig ting, som artiklen ikke nævner, er at man så godt som aldrig, ser ny vinyl på tilbud. Ikke i et omfang som med cd’er, hvor kendte titler hurtigt ender tilbudsbunker til 25,- eller 49,- kroner. En ny vinyl-lp koster mellem 150,- og 250,- kr. og de holder prisen. Det er det nye, så vidt jeg kan se. Den blivende værdi. Og det er netop den blivende værdi, man køber som vinylentusiast. Et smukt medie som man ikke smider væk eller sætter på loftet, når nyhedens interesse er aftaget.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

