International plade-dag (Record Store Day)

Standard

I Love Music

Lørdag var det international Record Store Day. Det betyder kunder i butikken, for de interessante pladebutikker, der holder liv i vinylmiljøet år ud og år ind. Det markeres af en række kunstnere/selskaber, som udgiver plader specielt til denne dag.

Min Record Store Day begyndte aftenen før, hvor jeg cyklede forbi Route 66 på Fælledvej på vej hjem fra en firmafrokost. Døren stod åben, og butikken var ved at blive gjort klar til den lange og længe ventede lørdag. Den ene ejer stak hovedet ud og fik en snak, og der gik ikke længe før jeg blev budt indenfor til et par øl og en god snak om musik.

Det jeg tog med derfra, to timer senere, var den ukuelige, uspolerede kærlighed til musikken, som man kan opleve i sådan en butik. Ikke kun hos de to ejere, men bestemt også hos kunderne. Der var et par knægte der også var blevet inviteret indenfor, som jeg også faldt i snak med. De har vel været 20 år, og havde allerede bevæget sig til både Glastonbury, og festivaller i Spanien og Portugal, for at se koryfæer som Radiohead for første gang.

I år skal knægtene til Northside, Skanderborg, Springsteen og Bilboa, og måske Roskilde (programmet imponerer ikke).

Jeg oplever den samme kærlighed til (Michael) Denners Quiz, og i går i Sound Station, og glæder mig til at opleve en masse koncerter denne sommer. Min nye husfavorit Kurt Vile, f.eks., der kommer til Amager Bio sidst i maj. Neil Young & Crazy Horse, for første gang, når de kommer til Forum i august. Springsteen & The E Street Band når de kommer til Parken i maj. Prince på Smukfest, med hans til lejligheden særlige Beautiful Experience, hvis rygterne holder stik. Og så er der Northside Festival: Nick Cave & The Bad Seeds, Nephew, The Knife, Portishead, alt-J, og en halv snes flere.

Hver gang er der chancen for en ny forelskelse, men jeg er også ekstra opmærksom på at nyde, hvordan andre tager musikken til sig. Nørderiet, kærligheden, snobberiet, ekstasen. Det hele gør oplevelserne til noget helt forskelligt fra hverdagen. Og det er en god ting.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

