Fantastisk Bruce Springsteen setliste i Herning – ligesom på Roskilde og i Parken

Standard

Der er snart ingen ende for den ros man kan kaste over Bruce Springsteen. For hans shows, hans musik, hans energi, hans omhyggelighed med setlisterne, hans passion, hans sociale bevidsthed, osv. (Okay, han skulle måske hyre en ekstra lydmand).

I går aftes fik Herning en fantastisk setliste: Tougher Than The Rest, Johnny 99, My Love Will Not Let You Down, The Ties That Bind, Hungry Heart, Prove It All Night, Ramrod, Does This Bus Stop At 82nd Street?, Long Walk Home, I Wish I Were Blind, For You, Murder Incorporated, og Open All Night. Alle sange der hverken blev spillet på Roskilde 2012 eller i Parken i tirsdags.

Det er altså 13 glimrende sange, som ikke blev spillet til nogen af de to foregående koncerter. Det er sgu kærlighed til sit publikum!

Her er en oversigt over de tre koncerters setlister (i rækkefølgen Roskilde Festival 2012, Parken, Herning) – klik på billedet, for at se det i stort:

Setlisterne fra (i rækkefølge) Roskilde Festival 2012, Parken i tirsdags, og Jyske Bank Boxen i Herning i går aftes. (Alle setlisterne er hentet fra Setlist.fm)

Setlisterne fra (i rækkefølge) Roskilde Festival 2012, Parken i tirsdags, og Jyske Bank Boxen i Herning i går aftes. (Alle setlisterne er hentet fra Setlist.fm)

3 responses »

  1. Skal lige “samle mig lidt” og ha´ lidt søvn – “flyver” stadig!
    Var så skuffet over – alting – i Parken…

    I går – i Herning – blev alt godt!
    Det handler selvfølgelig (især) også om setlisten – men i høj grad også om klub-stemningen og den fine akustik i Boxen, det overmåde entusiatiske og respektfulde publikum, Bruce´s og bandets overvældende præstationer.. fra nummer til nummer, alle de reelt spontane indslag som overraskede både Bruce og bandet… og os!🙂
    Måske jeg senere kan samle mig til en kort gengivelse af mine indtryk fra i går…

    Som f.eks. de vidunderlige – helt stille – minutter, hvor Bruce spillede -78´er introen til “Prove It All Night”!
    Aldrig har jeg hørt (eller set) den så tæt på den oprindelige intro – efter nogle minutter yderligere kunne publikum ikke holde sig tilbage og en sand begejstring brød løs.
    Eller da Nils blev “klappet” til at yde sit yderste i guitar-soloen i samme sang og gav os det flotteste “spin” i mange år!
    Eller da “Tougher Than The Rest” blev spillet til ære for en (høj)gravid kvinde, som blev “stablet” op i luften af flere mænd – og på hendes blottede mave stod ønsket skrevet, hvilket afstedkom sand overraskelse og et latterudbrud hos Bruce, som kunne fortælle, at han gennem sine over 40 år på scenen havde oplevet meget… men ikke dette!🙂
    Eller da Bruce spontant spillede “Wait For You” til ære for @Luba, som på sit skilt havde skrevet “I came all the way from Russia… to Wait For You!”.
    Jakes mange, stærke saxofon-soloer, Max´s mange ditto (han var virkelig på arbejde og så ud til at nyde det i dén grad!), Roy´s fine, fine piano-stykker, Bruce´s mundharmonika og helt rene falset-stemme på “River” (også et stille publikum hér i nogle minutter – til jublen brød løs).
    “I Wish, I Were Blind” blev også spillet spontant på et ønske fra @Eddie, som lød “She left me for another… I Wish I Were Blind!”, hvor Bruce efterfølgende (og i fin form) gav afsenderen et par (humoristiske) kommentarer med på vejen.
    Overalt, hvor publikum kunne komme til det – eller blev opfordret – blev der sunget med, med fuld styrke, men uden “brægen” – og det syntes som om, der var blevet læst på teksterne hjemmefra!

    Det var SÅ godt!
    Det virkede som om, den “connection” mellem “dem” og os – som jeg så inderligt savnede i Parken – spontant indfandt sig umiddelbart efter start og blev styrket undervejs, efterhånden som deres formidable indsats og vores støtte og begejstring konstant løftede det hele op på et højere niveau!

    Næsten ingen øl på “pitten”, og ingen rygende, højttalende, halvfulde (mænd) med ryggen til scenen (…som i Parken! Ej, hvor jeg skammede mig over (dele) af det danske publikum dér…)

    Der er så meget mere at fortælle..🙂

    Kl. er tæt på fredag middag 17. maj – det er tid til lidt søvn!

    Yvonne.

    Like

    • Tak for din kommentar, Yvonne. Jeg tænkte på dig i dag, og om der mon ville komme et par beretninger fra de to koncerter.

      Nu hvor jeg har læst din kommentar, vil jeg gengive mine overvejelser fra december, i forbindelse med at billetterne blev sat til salg:

      “Jeg forsøgte at købe billetter til Parken i mandags, men fik ikke fat på nogen. Det gør ikke så meget, for jeg tror der bliver annonceret en ekstrakoncert. Ellers er der masser af muligheder i Nordeuropa.

      En anden ting, der stiker lidt, er at man kan købe billetter til Inner Circle til koncerten. Ikke noget med at komme som de første, løbe gennem anlæget, over plænen, og glædestrålende blive lukket ind i indhegningen. Nej, man betaler ved kasse 1, og ingen ved om de billetter der er solgt til Inner Circle, er købt for at blive solgt (dyrt) videre.

      Mit minde fra Roskilde er at vente i timevis, og få masser af kvalificeret Springsteen-snak undervejs. Blive glædelig overrasket over faktisk at komme til at stå i indhegningen helt oppe foran scenen. Og glædelig overrasket over kvaliteten af koncerten, stemningen blandt det enorme publikum, og vejret på Roskilde.

      Min eneste anden Springsteen-koncert var i netop Parken i 1999. Publikum snakkede gennem de (for dem) ukendte numre, og når der var fællessang på de store hits var det ingen fornøjelse fra min side. Det lød plat, når der blev bræget henover Springsteens smukke The River med titusindvis af falske, halvfulde stemmer.

      Så, ja, mine erindringer fra hhv. Roskilde og Parken er meget forskellige.

      Hvis jeg får billetter til Inner Circle til ekstrakoncerten skal jeg nok være der til maj. For der er stemningen i top, uanset hvor og hvordan man har skaffet sig billetterne. Siddepladser er udelukket. Ståplads kan til nøds gå an, Julemand.”

      Jeg må sige, at jeg ikke havde glædet mig til Parken. Mine forventninger var cirka lige nul, og det betød så en dejlig overraskelse, da de sidste 2/3 af showet i Parken, gjorde mig glad, tilfreds og varm om hjertet.

      Men jeg vil igen pege på det med Inner Circle og “de andre”. Det var tydeligt på gulvet i Parken, at man lige så godt kunne acceptere at stå et sted med meget lidt stemning (i stedet for at lede efter et bedre sted), for festen var i Inner Circle, kunne vi se på skærmene. I Inner Circle og ikke på tribunerne, og ikke nede i midten hvor jeg stod.

      Jeg savnede bestemt også, at de nåede længere ud, og giver lyden en stor del af skylden. Men bestemt også publikum. Hvor er folk sløve. Og som du skriver – optagede af øl. Det sidste forstår jeg godt, når man står op i 3 timer eller mere, men det betyder stadig en masse, al for meget, trafik til barerne og toiletterne, for min smag.

      Det er sjovt som man kan læse en setliste, som den fra Herning, og faktisk have set mange af de højdepunkter for sit indre blik, som du beskriver i din kommentar. Skriv endelig mere – det er godt stof. Også når det er blevet fordøjet.

      Kh
      Michael

      Like

  2. Fantastisk Bruce! Fantastisk E Street Band! Fantastisk publikum! Fantastisk Boxen!
    Herning ROOOOOOOCCCCCKKKKKEEEDDD!!!🙂
    (………1000 gange bedre end København….. det bliver nødt til at blive sagt højt!….)

    Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

