“Se hvad jeg har spist!” Sociale medier i 2013 – tendenser og tanker

Standard

Jeg gik ind i 2013 med følelsen af at blive spammet af sociale medier. 

I efteråret prøvede jeg Klout, som er en tjeneste der måler hvor stor gennemslagskraft du har på “de sociale medier”. Her taler vi blogs, Twitter, Facebook, men også Google+, Tumblr, Instagram, osv.

Jo mere du poster, og jo mere du deler, og des mere dit indhold bliver delt og “liked” af andre, des højere Klout-score. Jeg endte vist på omkring 50, som er hæderligt, men i stedet for at give mig lyst til at poste mere, fik det mig til at tænke over kvaliteten af indholdet. For hvor er kvaliteten af indhold dog dalet, i takt med at også de “rigtige” medier er begyndt at hungre efter vores clicks. Givet vis fordi journalister og deres historier, måles på hvor mange der klikker, deler og kommenterer. Jeg hader det.

“Kom! Se hvad jeg har spist! Se hvor jeg er tjekket ind! Se hvem jeg er blevet ven med!”

Kvaliteten af indhold er dalet, og indhold vi aldrig ville have tillagt nogen værdi for få år siden, bliver nu spammet og spredt for alle vinde. Det er ikke den vej vi skal.

Men ud over denne træthed, må jeg sige, at jeg har stor glæde af Twitter, hvor jeg sikkert efterhånden har ramt de rigtige, for mig, at følge. Jeg får meget inspiration til mit arbejde af denne vej. 

Den anden store glæde, over andre menneskers bidrag, er i de mange fora hvor mit arbejdes værktøjer og teknologier diskuteres. Det er her jeg finder hjælp, gang efter gang, og lærer en masse i både min søgning efter hjælp, og i løsningen af problemerne. Det er værdifuldt for mig.

Facebook-kontoen lukkede jeg 1. november. Den er ikke savnet. Klout gik samme vej. Uendelig ligegyldig information, med mindre man skal leve af sin offentlige profil, og kan bruge målingerne til at motivere sig selv og arbejde med sin pr-strategi.

Mine seneste fund er videotalks fra konferencer. I de bedste tilfælde er det som at have været der: man har lyst til at dele begejstringen for taleren, og komme i gang med at bruge indholdet/principperne.

Lad mig afslutte med at dele den sidste videotalk der fik mig op af stolen (og ud og dele videoen). Taleren er Henrik Kniberg, og emnet er agil udvikling, med flere teams og kontinuerlig levering:

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

