Lidt mere om Dylan i Falconer Salen

Standard

Efter at have læst min anmeldelse af koncerten igår, synes jeg at jeg vil tilføje nogle flere observationer.

Dylans mundharpespil var virkelig godt. Jeg blev decideret overrasket flere gange, over hvor godt han mestrede instrumentet. Det overraskende i dette, skal ses i forhold til hvor skrøbelig/akavet hans fysiske fremtoning er disse dage. Men også i forhold til hvor usselt hans mundharpespil til tider har været (‘Søgende’ er vist det pæne ord jeg leder efter).

Salen føltes meget intim, og var samtidig helt mørkelagt, hvilket gav det sparsomme scene-setup og -belysning meget fine rammer.

Det var desværre tilladt at tage drikkevarer med ind i den mørkelagte sal. Det siger sig selv, at det kun skabte traffik ud og ind af de tætpakkede stolerækker. Jeg tror halvdelen af min Things Have Changed-oplevelse kom til at handle om at en dårligt gående kvinde blev fulgt til sin plads i bælgmørke. Da jeg bemærkede at kustoden bar hendes halvfyldte fadøl for hende, blev jeg ekstra irriteret. Ikke alene kunne hun ikke finde sin plads i tide, men havde tid til at stå og drikke øl til efter koncertstart. Hvor dumt.

Alle gulvpladserne – og vi taler immervæk over 30. rækker – var kategoriseret som “bedste pladser” og kostede 1000 kr. uanset om man sad på 1. eller 30. række. Sad man på 1. og 2. balkon kostede billetterne 800 kr.

Hvad de færreste nok ved, det var nemlig ikke særlig tydeligt på Billetnet, er at der var en tredje billetkategori. En såkaldt “Hot Ticket Package”. Disse billetter var til pladser foran 1. række (!). Her var der 3 rækker (snedigt navngivet ‘A’, ‘B’ og ‘C’) til 2100 kr. stykket. For den beskedne sum fik man tilsendt et VIP-kort med sit navn på før koncerten, havde en fin plads allerforrest, og fik desuden en gave fra turen (merchandise). Hvad gaven bestod i og hvordan VIP-passet ser ud, har jeg ingen anelse om. Men denne type billetter tilbydes til hele turen. Her er en beskrivelse fra billetsalget til Hannover-koncerten (hvor der kun er ståpladser):

    Stehplatz / GA Standing Ticket
    früher Einlass in die Arena / Early Entry privilege to gain prime position by the stage before public doors
    exlusives Bob Dylan Merchandise Geschenk / Exclusive Bob Dylan merchandise gift
    Bob Dylan Erinnerungspass / Bob Dylan VIP Collectible laminate
    Vor-Ort-Ansprechpartner / Onsite VIP Host(s)
    Programmablauf inklusive Bob Dylan VIP Pass / Full itinerary sent in advance with ‘Bob Dylan’ VIP Pass Card

Lad mig i øvrigt sige, at publikum var dejligt lyttende, meget stille, tilpas højrøstede under klapsalverne og nærmest ekstatiske under fremkaldelsen (der var faktisk uafbrudt piften i flere minutter). Det må betegnes som et fedt publikum. Foran mig sad 3 veninder i 20’erne med tilbageholdte åndedræt. Mod slutningen af flere numre måtte de rejse sig op for at kunne rumme det hele. Det var skønt at se.

One response »

  1. Pingback: Et helvedes godt koncertår: Bob Dylan i Falconer Salen, København (onsdag) | Den Unge Niebuhr

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

