Hør Dylan-koncert der er under et døgn gammel!

Standard

Denne uge har virkelig stået på Bob Dylan på mange måder. Her på bloggen, på anlægget, på telefonen og på de musiksider jeg holder øje med, har der været Dylan på programmet. Ekstra hyggeligt har det været, at andre af mine venner skulle til andre Dylan-koncerter.

Igår var min ven Martin til koncerten i Hamburg, som havde nøjagtig samme setliste som onsdagskoncerten i Falconer Salen. Vi skrev lidt til hinanden i formiddags, og for lidt siden kunne jeg så tilføje, at hele koncerten igår ligger på YouTube som audio. Jeg lytter til den netop nu, og for mig lyder det glimrende (kvaliteten af Dylan-koncerter kan som bekendt diskuteres).

Ud over at det er skønt, at kunne ligge til koncerten fra igår, eller fra denne eller sidste uge, bliver jeg også begejstret for det teknologiske i at vi deler oplevelser på denne måde. Dylan har spillet over 2.500 koncerter på denne uendelige turné (25 år and still going strong), og nøjagtig nul af disse koncerter er udgivet, hvis man ser bort fra den MTV Unplugged-koncert der udkom i 1995. Det er jo alt, alt for lidt! En koncert fra hvert år ville være fedt, og en fra hvert årti (80’erne, 90’erne, 00’erne og 10’erne) må være det mindste man kan slippe afsted med. Men sådan skal det altså ikke være.

Man kan spekulere i hvorfor det forholder sig som det gør med koncertudgivelserne (der udgives faktisk flere og flere Dylan-optagelse fra før The Never Ending Tour, bl.a. fra 1964, 1966 og 1975 ad officiel vej, og adskillige fra 60’erne som limited releases). Det mest plausible argument er nok, at The Never Ending Tour ikke skal indfanges og gøres til én bestemt aften, ét bestemt band eller én bestemt lyd. Det kunne nemt blive idealet for de koncerter man tager til. Og hvis der er noget Dylan hader (gætter jeg på), er det forventninger. De er egentlig kun til besvær.

Vi entusiaster/fanatikere har kunnet acceptere dette, fordi man ad andre veje, bl.a. skumle communities på nettet, har kunnet tiltuske sig koncerterne i den ene eller anden form. Det skrev jeg bl.a. om i 2011.

En ny krølle på den historie, er at kunne gå direkte på YouTube, dagen efter koncerten, og høre hvad man selv eller andre hørte. Til evig tid (man kan godt downloade fra YouTube).

Jeg ved godt, at dette ikke er officiel politik, eller nogen teknologisk landvinding som sådan, men når nye vinde blæser, bider jeg mærke i det. Bliv ved med det.

Setlisten fra Hamburg - der i øvrigt er identisk med setlisterne fra Hannover og København (onsdagskoncerten).

Setlisten fra Hamburg – der i øvrigt er identisk med setlisterne fra Hannover og København (onsdagskoncerten).

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

