Få dig et hobbyprojekt, unge mand

Standard

Musik-quiz.com - en fælles portal for musikquizzerne i København og omegnFor nogle måneder siden var jeg på konference i Malmö. Det var min første tur til Öredev, og det var en meget fin konference. Dens fokus er it-professionelle, og nok især udviklere (som der jo så heldigt nok også er flest af i it-branchen). En af pointerne, var at it-professionelle starter i en rolle som en der producerer ‘kode’, men jo længere de kommer i karrieren, desto mindre koder de. Faktisk holder de fleste helt op, i rollen som mellemledere, it-arkitekter eller lignende, og det er synd af flere grunde. For det første bliver vi ved med at mangle udviklere på denne måde, da vi kan uddanne nok så mange, men hvis karrieren sætter dem til at lave andet end udvikling (hvad der nok er meget sundt og udviklende på det personlige plan for nogle), bliver der jo hele tiden brug for flere på markedet.

Rådet var at få et hobbyprojekt, eller i det mindste finde en opgave i din nuværende funktion, som tillader dig at ‘kode’ bare en time eller to om ugen. Hold fast i det, som det handler om. Hvorfor kan der være mange grunde til, men de fleste kan nok finde en grund uden at lede særligt længe. Jeg kan også forestille mig argumentet, Lad dem som er gode til det få æren, men det synes jeg nu ikke specielt om. De skal nok tage deres tørn, men hvorfor skal du snydes? Det er jo sjovt, og en kunst der er mening i at holde i live. Den tillader dig f.eks. at lave hobbyprojekter. I øvrigt en anden måde at holde kunsten ved lige på. Den er måske endda endnu mere oplagt, fordi du kan tilrettelægge den efter de teknologier, som du ønsker at tilegne dig viden om.

Jeg udvikler en del på mit arbejde for tiden, og det var faktisk udsigten til at dette holder op en dag (jeg er lige startet som implementeringskonsulent), når andre opgaver tager al min tid, der fik mig igang med mit nuværende hobbyprojekt.

Og hvad er det så jeg har lavet? Det er en hjemmeside, en fælles portal, for de musikquizzer i København, som jeg elsker at gå til. Der var en side indtil for et år siden, så jeg vidste hvad den nogenlunde skulle indeholde, og jeg vidste at der var efterspørgsel. Nu er jeg 3-4 uger inde i processen. Siden er i luften, folk er positive og rosende, og jeg har nydt at realisere en idé fra scratch. Og jeg er glad for at programmeringskunsten stadig er nogenlunde behersket.

Du kan besøge siden her: http://musik-quiz.com

Siden er endnu ikke optimeret til smartphones og tablets, men det kommer, nu hvor den grundlæggende funktionalitet er på plads.

Forrige år, til GOTO-konferencen i Aarhus, spurgte jeg en gammel ven og kollega: Har du egentlig et hobbyprojekt? Noget du går og roder med af ren og skær lyst?

Vi er begge udviklere, så jeg forventede et svar i stil med det indlæg jeg lige har skrevet. Han så længe på mig, trak været dybt og sagde så alvorligt: Ja. Jeg er begyndt at dyrke hamp derhjemme.

Haha, sådan er vi så forskellige. Whatever works…

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

