Man ved det er 2015, når din nye ven er en podcast

Standard

Jeg har netop fundet en ny podcast. These Things Matter er en supernørdet podcast fra Nebraska, hvor der hver gang diskuteres et popfænomen med en superfan. Lige nu lytter jeg til en podcast om Morrissey, og jeg har de næste linet up: Grateful Dead, Miles Davis, Ray Bradbury, David Foster Wallace, Depeche Mode og U2, foruden de lidt mindre lødige Garth Brooks (jeg må vide hvad det handler om for folk), Romantic Comedies (jeg er jo en sucker for den genre), Seinfeld, og en god håndfuld mere.

Den podcast der fangede mig ind, var om Ryan Adams, som er en stor stjerne i mit univers i disse uger. Som stjerner og kometer og andre himmellegemer, kommer og gør interessen for selv de største kunstnere (her hjemme hos mig). Den podcast førte mig til den seneste, om Alexander Payne (instruktøren af bl.a. Sideways, og forrige års Oscar-nominerede Nebraska). Jeg var hooket – specielt pga. Alexander Payne-udsendelsen.

Det er meget tidstypisk, og i hvert fald et mønster for mig, at det jeg tidligere nørdede med venner om, nu er noget jeg deler med folk på nettet. Det kan 2-vejs kommunikation i en Facebook-gruppe eller på en fanside, eller det kan være 1-vejs som med podcasts.

Den største gevinst er graden af passion/lidenskab/nørderi man finder i disse forums. På en måde er jeg tilbage i gymnasiedagene, og den nysgerrighed der hører de helt unge til. Selvfølgelig sidder den stadig i mig som voksen, og den vil gerne bruges. Det sker bare ikke rigtig på en arbejdsplads eller hen over middagsbordet (særlig tit), næsten uanset hvem der sidder til bords (efterhånden). Der er podcasts et fortrinligt selskab.

Podcastens styrke, er at den er billig af producere, og alle mennesker har teknologien lige ved hånden (mere eller mindre). En bærbar computer kan klare optage-delen. Det betyder, at en podcast kan henvende sig til et langt smallere segment end både TV og radio. Og det gør de i den grad. Snyd ikke dig selv ved bare at følge de kendte radioudsendelser som podcasts. Kom ud i hjørnerne. Make new friends.

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

