Sommerlæsning: Wayward Pines

Standard
Wayward Pines - herlig sommerlæsning

Wayward Pines – herlig sommerlæsning

I en travl tid, hvor jeg ikke rigtig synes jeg når nær nok af de projekter jeg går og har lyst til, slår det mig tit hvor meget jeg egentlig alligevel får læst.

Et af værktøjerne til at få læst meget mere end jeg normalt gør, er at have bogen på telefonen. Selv om det er en lille skærm og en lidt ussel måde at læse på, så giver det alligevel mulighed for at læse i langt flere situationer, end jeg normalt læser i.

Netop sådan gik det til at jeg læste de tre bind i Wayward Pines-serien tidligere på sommeren. Først så jeg 4-5 afsnit af den nyligt filmatiserede tv-serie (med Matt Dillon i hovedrollen). Serien kom rigtig godt fra start, og jeg ville ganske enkelt vide hvad der skete i historien, hurtigere end serien kunne levere svarene. Det blev en rigtig god læseoplevelse, og efterfølgende en lidt kedeligt, næsten ligegyldig tv-serie. Men den fik mig dog hooked i starten.

Bøgerne er som sagt i sci-fi-genren. Der optræder dels ny teknologi og en ny race, men ellers er det klassisk drama og thriller for alle pengene. På et tidspunkt kammer det (lidt) over i horror, men som sagt, jeg drønede gennem de tre bøger på en uge, og der var stadig tid til arbejde og familie og hvad der ellers er på programmet i en almindelig uge.

Det kunne være Stephen King, men netop fordi det ikke er det, og fordi jeg ikke kender forfatteren, føles det lige en tand friskere og anderledes. Han skriver godt. Mere kan jeg næste ikke sige uden at afsløre for meget. Heldigvis løftet tæppet forholdsvis hurtigt for det store omdrejningspunkt for bøgerne, og det er rent ud sagt skide spændende.

Serien er allerede på vej af et sidespor, hvor det har fordrejet nogle fortællinger og bygger nogle ret ligegyldige subplots op. Det er bare lir, når man har læst bøgerne. Men her er en bid alligevel:

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

