Programmet ‘Album’ blev levende på de skrå brædder

Standard

Som en del af relanceringen af Danmarks bedste musikprogram, som kom i luften via en Kickstarter-kampagne i starten af 2015, optrådte værterne Ralf Christensen og Kristian Leth igår på Bremen med en genopførelse af deres behandling af David Bowie “Heroes” (1977). Som sponsor for kampagnen, fik jeg tilbud om billetter gratis. Om det galdt alle i salen ved jeg ikke, men der var stuvende fuldt i salen, der vel kan holde 4-500 musikfans.

Scenen var sat til at lade programmet træde ud af radioen, og det gjorde det på bedste vis. Der var musestille blandt publikum (ihvertfald de første halvanden time af de to og en halv times show), masser af klapsalver, og i det hele taget begejstring og opbakning til de to værters nu så velkendte kærlige, passionerede og intelligente håndtering af foreløbig 35 af musikhistoriens hovedværker fra de sidste 40 år.

“Heroes” er ikke en stor favorit hos mig. Jeg havde hellere hørt om Low fra samme periode (samme år, faktisk), eller endda Hunky Dory eller Station To Station, men storheden i “Heroes” åbenbaredes undervejs, og det må siges at være en stor cadeau til programmets kvaliteter og opførelsens rammer. Lydniveauet undervejs var højere end jeg normalt får mulighed for i privaten, og det sendte numrene godt på vej.

20150828_201114_resized

Det var en tydelig fornøjelse for Leth og Christensen, og dynamikken mellem dem var skarp og legende som altid, og nok endda i højere grad end vanligt. “Programmet” (jeg tvivler på det blev hverken optaget eller transmitteret) varede således en god halv time længere end normalt, og det virkede som lidt af en sejrsgang for både programmet og formen, at så mange backede op om arrangementet.

Kristen Leth foreslog undervejs, i spøg, at lave et lignende arrangement af 8 timers varighed til hardcore fans, med 10 billetter til 1500 kr. billetten. Det utrolige er, at jeg er sikker på at billetterne ville blive solgt (jeg ville gladeligt købe en). Og hvor Kickstarter-kampagnen med nød og næppe indsamlede de nødvendige godt 30.000 kr., virker denne anden model næsten nemmere. Så kunne de jo passende optage programmerne på den måde, og lade opførsel-og-finansiering smelte sammen.

Musikken og analysen var underholdende, men det var samtidigt hjertevarmende for mig, som musikfan og Album-lytter, at se det store fremmøde på en fredag i København. At så mange, lad os kalde dem ligesindede i mangel af bedre, findes her i omegnen, gør mig varm om hjertet. De længe leve – Hurra!

One response »

  1. Pingback: Album-programmet er tilbage | Den Unge Niebuhr

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

