Vejen til Dylan

Standard

Der er ikke én vej til Dylan. Der er tusinde. Og netop derfor bliver Vejen til Dylan noget personligt. En opdagelse man gør, og en rejse man tager. Rejsen kan man genbesøge og forsøge at forklare andre, men det er ikke det samme for dem. Det bliver måske et af de små skub på Vejen til Dylan for dem, i den ene eller anden retning.

For mit vedkommende startede det med Blonde on Blonde på kassettebånd i 90’erne. Båndet var egentlig baggrundsmusik mens jeg tegnede, læste og lavede tidlige computerting (spil? programmering? jeg husker det ikke længere). Men jeg husker hvordan de vildt fabulerende sange på den plade og alle dens karakterer langsomt åbenbarede sig for mig. Og netop det store univers af overskud, fantasi og melodier, blev så af sig selv større og større efterhånden som jeg føjede flere plader til samlingen.

Siden er Vejen begyndt at krydse sig selv, indtil rejsen nu ligner en blanding af en Rohrschach-test og et Pollock-maleri, hvis man kunne se den på et kort. Små nedslag hele tiden. Ofte ansporet af en bog, en video, en samtale eller noget andet. Det kan hele tiden gøre mig interesseret igen, og selv om der kan gå måneder, måske næsten halve år, mellem at jeg sætter pladerne på, bliver Dylan som fænomen og genstand (medie) ved med at være interessant for mig hele tiden.

I går tog jeg Clinton Heylin’s Still On The Road ned fra hylden, og slog op et tilfældigt sted. Det var en gennemgang af Dylan’s “I and I” fra Infidels (1983). Jeg læste derefter om hele pladen, og i dag kunne jeg sætte The Bootleg Series 1-3 (1991) på grammofonen i stuen mens familien sov, og høre 5 uudgivne numre fra netop Infidels. Nu tager jeg bookletten til bokssættet frem, og snart er jeg igang med noget andet, og en lille rejse i Dylan-universet er igang.

Jeg bliver aldrig færdig med Dylan, ligesom han aldrig selv bliver færdig med Dylan. Man kunne næsten få den tanke, at han er ligeså meget på en rejse i univers af muligheder, overraskelser og genfortolkninger.

946412_10154043286457760_336443757911676566_n

One response »

  1. Selvom jeg er totalt ignorant på Dylan fronten, kan jeg bare virkelig godt lide din måde at skrive om og rundt om Dylan. Det er tankevækkende læsning og rejsen er en god association.

    Like

Kommentarer er meget velkomne. Skriv et svar

